Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Jag har själv upplevt hur enbilist körde ut rakt framför mig"

Länets första olycka mellan mc och bil inträffade förra veckan, och fler lär det bli.

Annons
Det vackra vädret har gjort att många tagit fram sina motorcyklar för säsongen. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

– Som motorcyklist kör man inte bara för sig själv, man får också tänka hur bilarna kan agera – till exempel svänga mitt framför en utan att blinka, säger Ronny Overgaard, distriktsordförande i Sveriges Motorcyklister, SMC.

En tredjedel av dödsolyckorna för motorcyklisterna sker i korsningar, enligt en studie från Vägverket. I de flesta fall handlar det om att en bilist kört ut framför motorcykeln. Därför fortsätter SMC sin kampanj ”Se oss” riktad till medtrafikanterna.

– Jag har själv upplevt hur en bilist körde ut framför mig, nästan på mig. Jag tvärnitade, och föraren såg mer eller mindre chockad ut, berättar Ronny Overgaard.

Varför bilister ofta missar att se de oskyddade motorcyklisterna finns flera teorier runt. Motorcyklarna är färre än bilarna och finns inte hela året, de syns inte lika bra eftersom de är mindre. Att många bilar fått bredare stolpar kan också skymma en motorcyklist under 2 till 4 sekunder.

– Det kan också vara svårt att bedöma avstånd till en mc, eftersom de bara har en strålkastare, säger Ronny Overgaard.

Ronny Overgaard kör själv både motorcykel och en hel del bil. Här är hans bästa tips till bilisterna för att undvika att krocka med en motorcyklist:

– Jag tänker nog på ett annat sätt än många andra bilister, även om det är lätt för mig också att missa en motorcykel. Men jag håller avstånd och gör tydliga tecken om jag ska svänga, och jag bromsar aldrig tvärt om jag har en mc bakom, eftersom den ofta har längre bromssträcka.

Det finns förstås fler orsaker än kollisioner med bilister bakom motorcykelolyckor med dödlig utgång. I en femtedel av fallen har motorcykelföraren varit påverkad. Många olyckor sker också i kurvor, och SMC rekommenderar kurser både i det och bromsteknik.

Många upplever också att motorcyklister kör alldeles för fort...– Alla åker inte för fort. Jag ligger i 100 på en 100-väg , men då upptäcker man att man faktiskt blir omkörd av bilisterna.

Däremot tror Ronny att det kan vara lätt att uppleva att en motorcykel går fortare än den faktiskt gör.

– Den låter mer och eftersom den är mindre kan man uppleva att den svischar förbi. Det kan vara en faktor.

Tipsen till mc-förarna är att vara vaksam för dolda utfarter, hålla hastigheten och gå fortbildningskurser. SMC i Örebro län har kurser både i Täby, på Ytongbanan och på Gelleråsen.

– Det kan jag rekommendera alla. Det höjer ens egen kunskap och marginalen när man kör. Egentligen borde alla gå en sån här kurs när man tar ut hojen för säsongen.

Fakta

Antalet motorcyklar i trafiken har fördubblats de senaste tio åren.

Samtidigt har antalet dödsolyckor bland mc-åkare minskat.

2007 dog 60 motorcyklister i Sverige, i fjol var siffran 36.

Mer läsning

Annons