Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaosjakt på transporter

I går fortsatte den desperata jakten på att komma till eller från Sverige. Tåg och expressbussar var fullsatta och alla hyrbilar var bokade när flygtrafiken stod stilla på grund av askmolnet över Sverige.

Annons

– Det är fullt jävla kaos. Affärsmännen från Europa är villiga att göra nästan vad som helst för att komma över en hyrbil, säger exempelvis Janne Strandberg, en av delägarna till Avis hyrbilar i Örebro.

– Jag har under tio år i branschen aldrig varit med om något liknande. Vi har fått förfrågan från alla större resebyråer i hela Mellansverige och säkert fått tacka nej till 40-50 sedan i torsdags lunch, berättar han när vi pratas vid på fredagsförmiddagen.

– Det råder nästan anarki nu när allt fler börjar förstå att det inte går att komma hem till helgen, tillägger han och flera andra hyrbilsfirmor som vi lyckas komma fram till tecknar samma bild.

Den inställda flygtrafiken har också skapat en enorm efterfrågan på tåg och expressbussbiljetter.

– Vi gör allt för att försöka få fram extra tågkapacitet och ta hand om de flygresenärer som drabbas, säger SJ:s pressinformatör Thelma Henrysson.

– Framför allt försöker vi ställa om vagnar till våra stora destinationer Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Vi kör till exempel ett par dubbelt så långa X2000-tåg på dessa sträckor, vilket innebär ytterligare 300 platser per tåg, fortsätter hon.

Ett extrainsatt intercitytåg kördes från Göteborg till Stockholm via Örebro vid lunchtid i går. Men örebroarna kunde inte välja något extratåg till Västkusten.

– Av den enkla anledningen att vi inte har några vagnar som står och väntar i beredskap. Allt vi har rullar, förklarar Thelma Henrysson.

Många resenärer valde expressbussarna som passerade Örebro i stället.

– Det finns platser kvar på alla sträckor i Sverige samt till Köpenhamn och Oslo, även om enskilda turer är fullbokade, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebuss.

– Vi har ju tränat i vinter när tågen stått stilla, raljerar han men bli genast allvarlig och berättar att Swebuss tredubblat sin kapacitet mellan storstäderna där flyget står stilla.

– Men eftersom vi även i normala fall är vana vid att sätta in extra bussar har det inte varit några problem, trots att vi liksom SJ alltid har hög beläggning på fredagar, säger Ingvar Ryggesjö.

Även konkurrenten GoByBus sätter in flera extrabusar på ordinarie avgångstider, framförallt på sträckorna Stockholm-Örebro-Oslo samt Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

– Vi har högsta beredskap och gör vad vi kan för att ingen som vill resa ska bli strandsatt, skriver vd Stefan Carlén i ett pressmeddelande.

Även färjorna till Tyskland och Danmark gick för full maskin.

– Vi har extremt hårt tryck på telefonerna på alla våra marknader och är nästan fullbokade på linjerna från Göteborg till Kiel och Fredrikshavn samt Varberg/Grenå, säger Jesper Waltersson på Stena Lines informationsavdelning.

Kanske lättare att välja Öresundsbron eller Scandlines färjor mellan Helsingborg/Helsingör och Rödby/Puttgarden.

– Där krävs inga bokningar. Färjorna går ju så ofta att de kan liknas vid flytande broar, säger Anders Engzell på Ehrenbergs kommunikation i Malmö som marknadsför bolaget.

Mer läsning

Annons