Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hennes drömresablev en mardröm

Drekshan Abdulla blev strandsatt i Irak och kunde inte åka hem med sina returbiljett. Nu är ärendet anmält och konsumentombudsmannen KO, försöker reda upp vems fel det är.

Annons
Drekshan Abdulla visar upp all dokumentation hon samlat ihop om resebyrån och flygbolaget.

Under våren 2009 köpte ett hundratal resenärer tur- och retur biljetter till Irak med Viking Airlines AB. Biljetterna förmedlades framför allt av Res Nu i Stockholm, men också av andra resebyråer. Den 1 juli beslutade flygbolaget att inte genomföra flygningarna från Irak tillbaka till Sverige. Anledningen ska ha varit att flygbolaget inte fått betalt för biljetterna, enligt ett pressmeddelande från Viking Airlines.

Biljetterna värdelösa

Det gjorde att de resenärer som redan rest till Irak på tur- och returbiljett plötsligt stod utan återresa till Sverige. Resenärerna blev därför tvingade att köpa nya, ibland dyrare, flygbiljetter för att komma hem.

KO kommer att föra en grupptalan i Allmänna reklamationsnämnden för de resenärer som nekades att flyga med Viking Airlines mellan Irak och Sverige förra sommaren.

Grupptalan riktar sig både mot Viking Airlines och mot involverade resebyråer, företrädesvis resebyrån Res Nu i Stockholm.

Sparat pengar

Under flera år hade Drekshan Abdulla planerat och sparat pengar för att få åka tillbaks till Irak för att träffa släktingar.

– Vi kontaktade resebyrån Res nu i Stockholm och beställde biljetter. Problemet med att resa till Irak är att det inte finns så många flygbolag som reser dit. Men vi beställde och skulle flyga med Viking Airlines. 

Något var fel

Redan vid Arlanda märkte Drekshan att något var fel. Ett tv-team från programmet Stockholm/Arlanda var där och skulle göra sitt program.

– Det var en kvinnlig reporter som berättade att mannen bakom Viking Airlines hade varit inblandat i ekonomiska problem förut. Vårt plan skulle gå klockan 09.00 på morgonen, men det gick inte förrän 21.00 på kvällen.'

– Av någon anledning hade fler biljetter sålts än vad det fanns platser så bolaget fick sätta in ytterligare ett plan.

Väntat i dygn

Drekshan fick reda på att vissa resenärer hade väntat på Arlanda i flera dygn. Problemet är att alla som bor i Norden och ska till Irak måste åka till Stockholm för att flyga så det var mycket folk där.

Hon hade sina aningar att något var fel, men nu skulle hon resa.

– Allt var underbart där nere. Vi skulle vara där från 24 juni och vi skulle flyga hem den 12 augusti. Men efter ett tag ringde min man från Sverige och berättade att min returbiljett inte skulle fungera. Han berättade att ytterligare ett plan hade ställts in i Stockholm och då hade bolaget berättat att returbiljetterna vi inte hade heller skulle fungera.

Samtalet från hennes man kom som en kalldusch.

– Jag satt där med tre små barn. Det var runt 40 grader varmt och möjligheten att ta sig till ett annat land fanns inte. När min man ringde runt till andra resebyråer fick han reda på biljetter från Viking Airlines var värdelösa.

Låna pengar

Drekshans man fick låna ihop pengar och ordnade nya biljetter på ytterligare ett bolag som heter Air Olympic.

– Jag hade tur. Men det fanns flera familjer som blev kvar. Del hade åkt med hela familjen på 12-13 personer och de hade inte råd att köpa nya biljetter. Men jag var rädd hela tiden. Rädslan släppte inte förrän vi landade i Sverige igen, säger Drekshan.

Väl hemma anmälde hon bolaget och resbyrån till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Då fick vi reda på att över 300 personer gjort det samma.

– Jag har fått dokument från ARN som de fått från resebyrån Res nu. De har visat att de satt in pengar till flygbolaget.

Daniel Karfs på konsumentombudsmannen, KO berättar att de aldrig haft ett liknande ärende.

– Problemet är att Viking Airlines hävdar att de aldrig fått betalt för biljetterna. Men resebyråerna hävda det motsatta. KO anser att det är flygbolaget som ansvara för att resenärer kommer hem. Det ekonomiska problemet får de ta i efter hand.

Resebyrå i Danmark

Han berättar att ett av problemen är en resebyrå i Danmark. Viking Airlines hävdar att endast de har rätten att sälja biljetter.

– Men de i sin tur ha ställt ut biljettförsäljningen till andra resebyråer, något de inte har rätt till. Men var alla pengar tagit vägen vet vi inte i dag.

Ett hundratal strandsatta resenärer som rest till Irak och vägrats återresa till Sverige har rätt att få ersättning. Det menar konsumentombudsmannen, KO, som nu väljer att lämna in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden.

Ytterligare en familj från Karlskoga har anmält Viking Airlines.

Det har gått ett år sedan Drekshan Abdulla kom hem och än har hon inte sett av pengarna som hon blev tvungen att låna ihop för att komma hem från Irak.

Mer läsning

Annons