Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ihärdig kyla orsak till hiss-stopp

Det var kallras via ett spjäll i hisschaktet som orsakade att tre personer blev fast i en av Kronhallens hissar på lördagen. Butikschefen Mikael Norling säger att det är oerhört beklagligt det som hänt.

Annons
Mikael Norling på Kronhallen beklagar det inträffade som blivit en väckarklocka när det gäller rutinerna i samband med hisslarm. Han säger också att han bett de drabbade om ursäkt.

– Jag har nu varit i kontakt med de drabbade för att höra deras upplevelse av det så att vi kan lära oss av det och göra rätt saker. Dessutom ville jag naturligtvis be om ursäkt.

– Det kändes angeläget att få kontakt med dem, säger han.

Helgens incident när Gabriella Ndugwa-Kigula, dottern Rhonda och grannen Kristina Eriksson fick vänta så länge på hjälp innan de kom ur hissen har fått honom att tänka till kring rutinerna.

Tog inte kontakt

Hissleverantören fungerar också som larmmottagare via sin servicecentral i Örebro och i rutinerna finns ingenting om att butiken ska meddelas vid eventuella fel.

– Det tycker jag självklart man ska göra. I min värld ringer man upp butiken vid ett sånt här tillfälle. Det kan ju vara så att vi själva kan lösa problemet. Ingen tog dock kontakt med oss och det är något som nu är ändrat i larminstruktionerna, förklarar Mikael Norling.

Hörde inte larmet

Han säger också att man självklart hade sökt kontakt med de drabbade direkt, om man bara fått veta vad som hänt.

Olyckligtvis fanns ingen från personalen i närheten den här dagen på grund av den stora ombyggnaden. Ingen hörde därmed pipet från larmet och ingen kund som använde den andra hissen slog heller larm.

Under måndagen fanns folk från hissleverantören på plats och konstaterade då bland annat att den ihärdiga kylan orsakat problemen och att det behövs bättre isolering kring maskinerna som driver hissarna upp och ner.

– Man har konstaterat att det är ett kallras i botten på hisschaktet där maskinerna sitter som orsakat problemen.

Mikael Norling berättar att man även ska ordna så att larmet från hissen hörs bättre på utsidan.

– I dag piper det ungefär som en mobiltelefonsignal och det är inte tillräckligt så det ska vi åtgärda. Från och med i morgon kommer vi också att ha personal i den här delen av butiken så det här ska inte hända igen, säger han.

Det har dock krånglat lite av och till med hissarna den senaste tiden på grund av kylan. Det har hänt att hissarna inte startat, men det har inte hänt tidigare att någon blivit fast i hissen.

– Det är bara den här gången, fast det är ju ett tillfälle för mycket, säger Norling.

För lång tid

En del av grundproblematiken finns dock kvar eftersom de som larmas sitter i Örebro och hjälp skickas ut därifrån. Leverantören lovar en inställelsetid på 50 minuter vilket man alltså inte höll i lördags.

På Bergslagens Räddningstjänst i Karlskoga ser man dessutom 50 minuter som alldeles för lång tid det också.

När Mikael Norling får höra detta blir han lite fundersam. Skulle det gå att ordna med ett larm till Räddningstjänsten istället?

– Det kan vara en bättre lösning på sikt. Jag kommer att ta kontakt med Räddningstjänsten för att höra om deras erfarenheter, säger Mikael Norling.

En bra service

Under måndagen provåkte Kuriren hissarna tillsammans med butikschefen helt utan problem. Han hoppas att det ska fortsätta så eftersom hissarna ner till varmgaraget under butiken är en service som han menar är väldigt bra för många av kunderna.

– Det är tråkigt med ett sånt här bakslag för något som är så positivt, konstaterar han avslutningsvis.

Läs mer om räddningstjänstens kritik i tisdagens Kuriren!

Mer läsning

Annons