Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karlskoga-Kuriren säljs

Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige, som bland annat äger Nerikes Allehanda, säljer Karlskoga-Kuriren till NWT-koncernen.

Annons

– Vi ser ingen långsiktig lönsamhet för oss att driva Karlskoga-Kuriren vidare, säger Promedias vd Lena Larsson.

– Den här affären är den allra bästa lösningen för att säkerställa Karlskoga-Kurirens långsiktiga utgivning och marknadsposition, fortsätter hon.

Kurirens framtidNWT ger redan ut tolv dagstidningar. Jämnstora Karlskoga Tidning är en av dem. Frågan är alltså om sexdagarstidningen Karlskoga-Kuriren med 5 100 exemplar i upplaga kommer att finnas kvar?

– I en eller annan form, säger NWT:s vd Mats Muregård till nwt.se. Vi kommer att värna om varumärket Karlskoga-Kuriren. Hur tidningarna ska se ut återkommer vi till när affären är genomförd. Vi siktar på att det ska vara klart den 1 oktober.

Vad händer med personalen?I dag finns 23 anställda som i går eftermiddag informerades om affären.

– Vi diskuterar en verksamhetsövergång vilket innebär att samtliga nu anställda kommer att erbjudas en ny anställning i det nya bolaget, svarar Promedias vd Lena Larsson och berättar att mbl-förhandlingar kommer att fortsätta nästa vecka.

Men Carina Tenor, ordförande i Promedias journalistklubb, är orolig inför framtiden.

– Enligt NWT:s vd finns det samordningsvinster att göra. Det innebär att det kommer att försvinna många tjänster i i Karlskoga, säger hon och berättar att besked om försäljningen kom som en chock för många på redaktionen.

Nerikes Allehanda la ned sin lokalredaktion i Karlskoga/Degerfors 2004. Sedan dess har Karlskoga-Kuriren skött stor del av den lokala bevakningen. Vad händer nu?

– Det är för tidigt att svara på. Men vi kommer naturligtvis även i fortsättningen att bevaka Karlskoga/Degerfors på ett eller annat sätt, säger NA:s tidningschef Ulf Johansson

I dag har NA drygt 800 prenumeranter i området.

Mer läsning

Annons