Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

15 bussförare kämpade om SM-titeln

Det var femton bussförare som under drygt fyra timmar sattes på svåra prov på halkbanan i Kvarntorp i går. Målet som de alla delade var att bli bäst i Sverige.

Annons
Nästan perfekt. Här är det bara en kon som får sig en törn. Halkprovet på Kvarntorpsbanan var en av fyra discipliner när Bussförar-SM avgjordes på lördagen.

I går avgjordes Bussförar-SM på Ytongbanan, av 20 förare som kvalificerat sig till finalen kom 15 till start.

För att ta sig till finalen hade de 20 det gemensamma att de slagit ut 232 kollegor. Sammanlagt 252 hade tagit chansen att bli Sveriges bästa bussförare genom att delta i ett teoriprov via internet. Där gällde det att ha alla rätt samt tillhöra de 20 som klarat provet på kortast tid.

Finalfältet, som samlats på halkbanan i Kvarntorp, saknade i år en deltagare från länet. Väl på plats i Kvarntorp gällde det att hålla fokus, samt ratta bussen med precision och full kontroll.

Finalen avgjordes i fyra discipliner och ett teoriprov. Alla körprov utfördes med en fabriksnya busstyp, som innebar att ingen av förarna hade erfarenhet av att ha kört bussen tidigare.

Det gällde att klara en undanmanöver i en hastighet av 65 kilometer i timmen. Förarna skulle också klara av att på rätt sätt utrymma en buss som fattat eld samt att ta hand om skadade passagerare.

– Jag tyckte nog att katastrofövningen var svårast. Dels var den under tidspress och så gällde det att ta rätt beslut, säger Milo Petrén från Jönköping.

Ett annat test som finalisterna upplevde som klurigt var en datorsimulerad ecodriving. Flera av finalisterna saknade verklighetskänslan i det provet och tyckte mest att det liknade ett dataspel.

Även manöverprovet ställde till med problem. Där det bland annat gällde att fickparkera bussen samt backa den genom en slalombana.

Carola Karlsson från Busslink i Alunda var en av fyra kvinnor i finalen. Hon tyckte att det kunde gått bättre i manöverprovet där hon körde på flera av markeringskonerna.

– Jag hade problem med växellådan så jag körde på flera koner. Att det skulle gå långsam förstod jag redan innan.

Mellan de fyra momenten blev det en hel del snack när chaufförerna jämförde sina resultat.

– Va. Körde du felfritt på 6.45, då måste du ligga bra till för en pallplats, kommenterade Milo Petrén kollegan Carl-Johan Dahlins körning på manöverprovet.

Om det räckte till en pallplats får han veta först på tisdag. Sedan kommer topp-tre-trion att gå i ovisshet fram till Persontrafikmässan i Stockholm den 26-28 oktober då den inbördes ordningen kommer att avslöjas.

Carola Karlsson får veta hur många koner hon varit på vid manöverprovet. - Att det skulle gå långsamt var jag förberedd på, men jag fick problem med växellådan välte onödigt många koner, sa Carola som var en av fyra kvinnor.
Kvantorps såphala halkbana satet bussförarna på ett svårt prov. I 65 kilometer i timmen skulle de väja undan med bussen utan att välta en enda kon, något som de flesta hade svårigheter med.
Så här ska det se ut när man backat slalom med en buss. Inte en enda kon hade rört sig när Carl-Johan Dahlin från Swebus i Jönköping var klar med sitt manöverprov.
Uffe Nelsén klarade av både utrymning samt att ta hand om de skadade passagerarna med bibehållet lugn. Men genom att placera en åtgärd i fel tidsordning blev han blåst ett ett toppresultat.

Mer läsning

Annons