Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alltid intressant med nya saker

Vilken grej! Allt fler elevers intresse fångas av Grej of the day, där fokus under ett kort intensivt lektionspass läggs på allt från kända personer till historiska händelser.

Annons
Kul grejer. Grej of the day är ett nytt inslag i skolvardagen för mellanstadieleverna på Skogstorpsskolan.

Det är måndag morgon och start på en ny skolvecka för eleverna i klass 4 Stora Turkos på Skogstorpsskolan enhet. Malin Berglund skriver upp dagens innehåll på tavlan, och frågar de 20-talet barnen hur de haft det under helgen. Strax därefter släcks taklamporna och alla vänder uppmärksamheten mot klassrummets nedre del.

– I fredags talade vi om Greta Garbo- hur många berättade om henne sen hemma?, undrar Malin medan hon startar ett bildspel. Flera ivriga händer sträcks upp i luften.

Denna veckas första Grej of the day (se även faktarutan) visar sig vara uppfinningar. Malin inleder med den mest kände av dem alla i Sverige, Alfred Nobel. Många känner till Nobel och dynamiten sedan tidigare, men antecknar nu flitigt under tystnad fler uppgifter i sina turkos Grej of the day – böcker, och några direkt in i datorn.

Vad flera däremot inte visste var att Gustav Erik Pasch 1844 gjorde tändstickorna säkrare genom att förse dem med plån.

– Ni har säkert sett på cowboyfilm hur de tänder en tändsticka bara genom att dra den på en stövel. De där stickorna var farliga då de kunde självantända bara genom att gnuggas mot varandra i asken, förklarar Malin.

En annan uppfinnare, Johan Petter Johansson, uppfann såväl skiftnyckeln, rörtången- och sockertången. Den sista nämna då frun blivit förargad på honom då han tog sockerbitar med smutsiga fingrar.

– Varför tvättades inte händerna istället, undrar en pojke raskt. Logiskt, även om världen i sånt fall varit en uppfinning fattigare.

Malin Berglund är förstelärare på Skogstorpsskolan och SO/NO-lärare och vill sprida arbetssättet med Grej of the day till fler.

– Jag började använda det i undervisningen i höstas och märkte direkt från starten att eleverna gillar det. Det skapar en nyfikenhet till att lära, och de involverar även sina familjer när de berättar om dagens grej hemma.

Två gånger i veckan presenteras en ny Grej of the day. Eleverna är själva med och önskar saker som ska tas upp. Andra gånger är det Malin som tar tillfället i akt att använda sig av nyhetshändelser och nedslag i historien.

– I höstas talade vi om Ebola. Den allra första grejen var Tjernobyl, sen har vi haft allt från Gibraltar och Anne Frank.

Än så länge är det bara Malin som använder Grej of the day i undervisningen till sina elever i årskurs 3–5, men fler lärare berättar att de på sina lektioner får höra eleverna berätta om ”senaste grejen”.

Grej of the day

Grej of the day introducerades av Micael Hermansson, lärare vid Västangårdsskolan i Umeå.

Tanken är att en kort mikrolektion om något som påverkat världshistorien presenteras för eleverna. Ett nytt ämne varje gång, Grej of the day.

Det kan även ges en ledtråd dagen innan för att väcka nyfikenheten och tankeverksamheten.

Hermansson startade även en Facebooksida om Grej of the day för pedagoger som i dag har 10 000 följare.

Mer läsning

Annons