Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Berätta, leka, läsa” utvecklar barns språk

Att läsa tillsammans med ett- till treåringar och låta de leka och inspireras av berättelserna utvecklar barnens språk. Det menar Läsrörelsen som driver projektet ”Berätta, leka, läsa”.

Annons
Projektstart. Med gårdagens konferens på Kumla bibliotek har nu projektet ”Berätta, leka, läsa” startat för deltagarna från Askersund, Kumla, Hallsberg och Laxå. Elisabet Reslegård från Läsrörelsen hälsade välkomna. Foto: Veronica Svensson

Kumla. – Självklart läser man i förskolan, men kanske inte på ett medvetet sätt, säger Susanna Ekström. Hon är litteraturpedagog och sakkunnig i Läsrörelsens projekt ”Berätta, leka, läsa” och förklarar att läsning med barn är så mycket mer än bara själva läsningen.

– Barn tar till sig högläsning mycket lättare om de vet vad det handlar om. Det är viktigt att visa. När jag läser om Herr Gurka kan jag ta med en riktig gurka, förklarar Susanna och tillägger:

– Jag brukar också fråga barnen hur de vill att boken ska bli lekt, då visar de det. Hon har själv jobbat som förskollärare i många år så hon vet vad hon pratar om.

Projektet ”Berätta, leka, läsa” startade i höstas, och är ett läsfrämjande projekt för barn i åldern 1–3 år. Syftet är att utveckla barns språk.

– Språket är grunden. Det är en demokratifråga, har man inte ett fungerande språk, kan man inte delta fullt ut i samhället, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare Läsrörelsen.

– Föräldrar får ofta höra att de tre första åren i barnens liv är viktigast för utvecklingen, men det är aldrig här resurserna sätts in. Därför är vi glada att kunna genomföra det här projektet, det är nog det viktigaste vi någonsin gjort, fortsätter Elisabet.

Projektet genomförs i Sörmlands, Västmanlands och Örebro län för förskolor och bibliotek som är intresserade av att delta. Kommunerna deltar terminsvis, och denna gång är Askersund, Laxå, Hallsberg och Kumla med. Lekeberg deltog redan i höstas.

I går genomfördes den första konferensen för terminen på Kumla bibliotek, som samlade de nära 80 förskollärare och bibliotekarier som är kontaktpersoner i projektet.

– Böcker är viktiga för barn, och jag tycker det här projektet verkar inspirerande och roligt, säger Anette Andersson, förskollärare i Kumla.

– Vi har jobbat med läsprojekt för äldre barn förut, och nu ska det bli spännande att jobba mot de yngsta. Jag hoppas på mycket tips och idéer, säger Kerstin Karlsson, förskollärare i Åsbro.

Under eftermiddagen presenterades Läsrörelsen, själva projektet och böckerna som valts ut. Varje barn får ett exemplar av boken, så att de kan läsa tillsammans med pedagoger och hemma. Deltagarna fick också tips om hur man kan jobba, leka, och prata kring böckerna.

– Om man ska jobba med aktivt läsande duger inte vilken bok som helst. Det behöver vara hög kvalitet på både text och bild, och samspelet däremellan. Den måste också ha en viss komplexitet så att varken barnen eller de vuxna blir uttråkade, säger Susanna Ekström.

Engagemang. Elisabet Reslegård och Susanna Ekström från Läsrörelsen och länsbibliotekarie Peter Alsbjer, tycker att det är viktigt att satsa på läsning för barn.

Mer läsning

Annons