Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på datorer hindrar utbildning

Kumlas pedagoger har möjlighet att få förbättrad IT-kompetens via PIM. Men bristen på datorer gör det svårt för dem att fullt ut kunna dra nytta av sina kunskaper.

Annons

NA har tidigare skrivit om bristen på datorer inom Kumlas skolor. Detta märks också inom arbetet för PIM, Praktisk IT -och Mediekompetens, som vänder sig till förskolans och skolans pedagoger.

Då samma utbildningssatsning genomförts i Örebro har datorer delats ut, men så har inte skett i Kumla.

En del lärare i Kumla som NA varit i kontakt med har uppfattat det som ett löfte att de ska få en ”egen” kommunägd dator att förfoga över efter att de gått PIM. Andra att de ska få en dator om budgeten så tillåter.

I verkligheten är bristen på datorer stor ute på skolorna.

– Först hette det att alla skulle få en dator när man nått nivå 3 av PIM, sedan gjordes det om till nivå 4, säger en lärare som ännu inte sett skymten av någon dator.

– Jag ser det som ett löfte som hela tiden flyttas fram. Frustrationen bland oss lärare är stor.

En annan lärare berättar så här:

– Jag vet egentligen inte vad kommunen lovat eller inte lovat. Det jag vet är att de flesta lärare från resten av landet, som deltog vid sista PIM 5-träffen i Göteborg hade en egen dator.

På de skolor där fler datorer köpts in har det skett via att rektorn prioriterat att avsätta pengar till det, eller att lärare genom täta påstötningar direkt till kommunens IT-avdelning har lyckats fått loss fler datorer ut till sin skola.

Britt Tågmark som jobbar på Kumla kommuns IT-avdelning har ansvaret för PIM sedan det lanserades i Kumla 2008.

Hon lovordar PIM, som gör pedagogerna trygga med datorn som arbetsredskap. Samtidigt är hon bekymrad över bristen på datorer som ofta gör det svårt för personalen att fullt ut praktisera sina nya kunskaper.

– Vi har inte kunnat dela ut några datorer alls, på grund av brist på pengar. Något taget beslut finns inte heller om att så ska ske, men självklart hade det varit önskvärt, säger Britt Tågmark.

Hon tycker att alla pedagoger inom förskolan och skolan borde ha en egen dator, och kopplar det även till elevernas måluppfyllelse.

– Vi måste få ut fler datorer till skolorna, så är det bara. Datorn är i dag det arbetsredskap vi har i samhället, men på skolorna både här i Kumla och hos många andra kommuner ligger utvecklingen efter.

Målet med PIM är att alla pedagoger ska nå minst nivå 3. Där är man inte i dag.

Totalt 483 personer inom Kumlas förskolor och skolor har påbörjat PIM, men de allra flesta är klara endast med de första stegen, se faktaruta här intill. Upp till nivå 3 är det 42 personer som nått, och nivå 5 endast fem personer.

– Många tycker att PIM är riktigt bra och har ett stort eget engagemang, säger Britt Tågmark och berättar om arbetslag som kommit på hennes workshops på kvällstid efter jobbet.

– Men för att alla ska nå nivå 3, vilket jag tycker att alla ska, krävs det att barn- och utbildningsförvaltningen ger mer stöttning.

Mer läsning

Annons