Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carina nära luras av Blocketbedragare

Carina i Kumla fick ett mejl om att hon hade betalat dubbelt för en annons på Blocket. Hon uppmanades därför att skicka in sina kontokortsuppgifter.
– Jag tänkte gå på det. Det såg så äkta ut, säger hon.
Men mejlet kom från en bedragare.

Annons
Flera Blocketanvändare har fått ett brev med uppmaning att fylla i sina kontokortsuppgifter på en särskild sajt.

Carina hade lagt ut ett antal saker till försäljning på Blocket när hon fick ett mejl som såg ut att komma från Blocket.se. Hon uppmanades att klicka på en länk och där skriva in sina betalningsuppgifter så att företaget kunde återbetala 40 kronor som hon felaktigt hade debiterats vid ett annonsköp.

– Jag hade ju lagt ut flera grejer, så jag tänkte att kanske kunde stämma att jag hade betalat dubbelt för en av annonserna, säger hon.

Kontaktade dotternMejlet såg äkta ut, och Carina tänkte först följa uppmaningen i mejlet.

– Jag är ganska godtrogen av mig, säger hon.

Men i sista stund bestämde hon sig för att först ringa och rådfråga sin dotter.

– Hon bad mig att mejla Blocket och fråga om mejlet verkligen kom från dem, säger Carina.

Det var tur att hon gjorde det. Blocket svarade att mejlet var en bluff.

NätfiskareCarina var en av flera Blocketanvändare som förra veckan råkade ut den typ av bedrägeriförsök som kallas phishing, eller nätfiske.

– Vi begär aldrig ut lösenord eller kortnummer via telefon eller mejl, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetsansvarig på Blocket.

Det falska mejlet skickades ut förra tisdagen. Så fort Blocket fick ett meddelande om hemsidan tog säkerhetsavdelningen kontakt med det webbhotell hemsidan låg på och larmade webbhotellets säkerhetsansvariga om den falska sajten.

– Vi kunde stänga sajten på under tio minuter, säger Thomas Bäcker.

"Bara enstaka fall"Blocket vet inte om någon av de personer som fick mejlet skickade in sina kortuppgifter till blufföretaget.

– Under årens lopp känner jag bara till några enstaka fall. De flesta har klart för sig att det handlar om en skum sida, säger Thomas Bäcker.

Blocketkunder som lämnade ut kortuppgifter till blufföretaget uppmanas att kontakta sin bank och göra en polisanmälan.

Mejlet som skickades till Carina förra veckan.

Om nätfiske (phishing)

Phising eller nätfiske går ut på att lura konsumenter att lämna ifrån sig kreditkortsnummer, lösenord eller annan känslig information. I mejlet står ofta att du måste göra en uppdatering eller en bekräftelse på dina personliga uppgifter såsom användarnamn, lösenord, kreditkortsnummer eller kontonummer.

På samma sätt kan privatpersoner luras att fylla i personlig information på en webbsida som ser ut som den riktiga organisationens webbsida. Din information kan sedan säljas till kriminella som använder uppgifterna för att tömma ditt kreditkort, dina konton och möjligtvis också begå brott i ditt namn.

Källa: Konsument Europa

Tre råd från Blocket: • Om du blir kontaktad via mejl eller sms av någon som säger sig arbeta för Blocket.se och ber dig lämna ut dina kortuppgifter så är detta med största sannolikhet ett bedrägeriförsök.

• Kom ihåg att alltid anmäla denna typ av bedrägeriförsök till oss. Metoden kallas för nätfiske eller phishing och Blocket.se anmäler alla sådana försök till polisen.

• Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter uppmanar vi dig att kontakta din bank för att spärra ditt kort och polisanmäla.

Klicka här för att läsa Blockets råd om hur du handlar tryggt på nätet, eller testa dina kunskaper i Blockets nya Handla tryggt-skola.

Mer läsning

Annons