Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Delade meningar om forskning på skolor

Per Holms, (KD), motion om där lärare skulle arbeta forskningsbaserat fick ett svalt mottagande då den behandlades på senaste mötet för barn- och utbildningsnämnden.

Annons

Den 10 februari skrev NA om Per Holms motion, där han vill att Kumlas lärare ska få förkovra sig och förutom att undervisa även forska i valda ämnen. Han hoppades då att mottagandet av motion skulle få draghjälp av Skolinspektionen nyligen presenterade rapport om tillståndet i Kumlas skolor.

Men den socialdemokratiska majoriteten har ett annat tänk kring vad som ska styra utvecklingen på skolorna.

– För det första utgår all vår undervisning redan i dag från forskningsbaserat material, det står inskrivet i Skollagen, säger Stefan Svensson, (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Dessutom tycker han att det vore fel perspektiv om politikerna talade om hur personalen på en skola bör arbeta.

– Ett sånt initiativ måste komma underifrån och växa fram. Det måste vara styrt av ett driv hos personalen, då blir det bäst. De har stor möjlighet att jobba på det sätt som de själva önskar.

Per Holm anser inte att han fått något riktigt svar på motionen.

– Det är inte frågan om forskningsbaserad undervisning jag lyfter i motionen, utan möjligheten för Kumlas lärare att få förkovra sig och både forska och undervisa.

– Vill vi ha en ökad måluppfyllelse måste vi som politiker också göra någonting. Det är ju kommunen, som huvudman, som har möjlighet att avsätta pengar till att göra nya initiativ möjliga.

Per Holm nämner i sammanhanget Naturskolan i Kvarntorp.

– Istället för att säga att alla skolor ska jobba med de sakerna, har man där avsatt en pilotskola som sticker ut. På liknande sätt kunde man göra med mitt förslag, utse en arbetsenhet på en skola som ska ha fokus på forskning och som kan inspirera våra andra skolor.

Mer läsning

Annons