Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Expertens bilvårdande vårtips

– Använd aldrig den grova sidan på såna där gulgröna tvättsvampar. Bilen blir ren, men repig! Inför vårputsningen tar NA hjälp av ett bilvårdsproffs.

Annons
I putsartagen. Henrik Nilsson har sin arbetsplats på Eklunds bilvård i Kumla. Just nu är det fullt upp att göra.

Christer Eklund har alltid haft ett stort bilintresse, men att det blev just bilvård beror på den välbekanta slumpen. Sedan 2004 driver han Eklunds bilvård i Kumla.

– Det är en härlig känsla, att få in en smutsig bil och lämna tillbaka den ren. Se hur en repig och smutsig bil blir som ny.

Så, vad kan då en yrkesman dela med sig av till oss bilvårdsamatörer? Christer tar det från början:

– Börja nerifrån när du lägger på avfettningsmedel, från tröskeln upp till fönsterrutorna. Högre upp behöver man inte gå, eftersom en bil alltid är som smutsigast nertill. Låt verka några minuter och spola sen av.

Christer rekommenderar högtryckstvätt, och betonar vikten av en rejäl avspolning.

– Den smuts man inte spolar bort blir ju kvar på bilen. Då blir risken för repor stor när man drar runt med tvättsvampen.

Han påminner också om att tvätta uppifrån taket och nedåt. Just för att ta de smutsigaste ytorna sist.

Christer lyfter ett varningens finger när det gäller polermaskiner. Han har fått in åtskilliga bilar där det gått på tok.

– Polering är ett hantverk, som tar tid att lära sig. Som nybörjare ska man inte ge sig på de stora proffsverktygen, utan i stället välja en dubbeloscillerande maskin som både vaxar och polerar. En sån kan man hitta för under tusenlappen.

Han tipsar också om att vid polering skydda plast- och gummidetaljer med maskeringstejp.

– Annars blir det vitt och flammigt om man polerar utanför lacken.

Han har gjort en intressant iakttagelse under sina år i branschen, har noterat en skillnad mellan kvinnor och män:

– Jag har ingen förklaring, men många gånger är det så att männen är mer måna om bilens yttre, att lacken blänker. Kvinnor däremot kan nöja sig med en vanlig tvätt, men är i stället mer noga med bilens insida.

Även här delar Christer med sig av ett tips, och ur ena byxfickan drar han upp en vanlig pensel – cirka två centimeter bred.

– Det här är min bästa vän när det gäller att få ordentligt rent inuti bilen. Klipp av stråna en liten bit, så att de blir extra fasta. Sen är det bara att borsta runt alla knappar och i skarvar, samtidigt som du blåser med tryckluft eller dammsugare. Då försvinner all smuts.

De flesta bilägare försöker nog undvika att parkera under vissa träd som droppar ner klibbiga ämnen. Men Christer varnar också för en helt annan sak:

– Om man under en längre period låter bilen stå nära en järnväg blir den så småningom full av små metallpartiklar som endast kan tas bort med en särskild slags syra. Varje gång ett tåg bromsar yr nämligen små metallkorn runt i luften.

En titt ute i den välfyllda tvätthallen visar det man nog kan ana. För visst är våren den tid på året då folk som mest längtar efter en nytvättad bil. Många väljer dessutom en lackförsegling eller vaxning för att skydda lacken en längre period, och om detta resonerar Christer så här:

– Egentligen är det hösten som är den ultimata tiden för en rejäl genomgång. Precis efter att insekterna försvunnit, och innan vägsaltet kommer. Då är din bil på bästa sätt skyddad inför vintern. Men självklart spelar det ingen roll när på året man väljer att storsatsa på sin bil, och på våren känns det ju dessutom extra bra med en bil som glänser.

Bilvårdaren Christer Eklund

Ålder: 47 år.

Uppvuxen: I Örebro.

Bor: I Kumla.

Familj: Fru, två barn, två vuxna bonusbarn och två katter.

Yrke: Driver Eklunds bilvård på Viagatan i Kumla. Har två anställda.

Om Kumla: ”Kumla är bra. Här finns allt som ska finnas i en stad.”

Mer läsning

Annons