Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från gokart till formel 1

Genom hårt arbete, träning och nätverk har Marcus Ericsson från Kumla nått fram till att bli en av 18 formel 1-förare i världen i år. Om det, och om sin resa dit berättade han i fredags kväll på O’Learys i Askersund.

Annons
En racerförares vardag. Om livet som racerförare och vägen dit, berättade formel 1-föraren Marcus Ericsson på fredagskvällen. Foto: Katarina Hanslep

Askersund/Kumla. Om de lite vardagligare sidorna i livet som formel 1-förare, berättade Marcus Ericsson på en nätverksträff för Sydnärkes företagare på fredagskvällen. Det var SEB som hade bjudit in honom att föreläsa på krogen O’Learys, där han också signerade en fotovägg.

– Just det ni gör i dag, att hitta på roliga grejer tillsammans med andra företag och knyta kontakter, jobbar vi också väldigt mycket med, berättade Marcus, vars arbete bygger mycket på stöd från sponsorer.

Nätverk, kontakter och sponsring har varit avgörande för honom att komma vidare.

– Många som är här i kväll har stöttat mig under vägen. Det är ovärderligt för att man ska kunna ha ett bra liv inom sporten. Och motorsport är en väldigt dyr sport.

Att han började med motorsport var lite av en slump.

– Jag började med gokart. Det var en bra början och något jag kan rekommendera andra som vill tävla i motorsport. Prova på det som finns, om det så är folk-race, rally eller gokart.

Marcus nådde fina resultat och tävlade internationellt. Med tiden upptäcktes han av racerförarna Eje Elgh och Kenny Bräck, som letade talanger för att hitta Sveriges nästa formel 1-förare. Och på den vägen är det. I dag är han en av 18 formel 1-förare i världen.

Ett formel 1-lopp pågår i flera timmar och ofta i extrem värme. Att köra 200–300 kilometer i timmen under så lång tid ställer stora krav på föraren.

– Det är mycket som ska stämma. Förutom körskicklighet går mycket tid till att träna mental och fysisk styrka. En stor del är också analyser av banor och lopp. Direkt efter ett lopp sätter jag mig ner med ingenjören och går igenom varje kurva. Det gäller att komma ihåg allt.

Det är svårt att få träningstider, så mycket av träningen sker i simulatorer. Och när han inte tränar är schemat späckat av träffar med sponsorer och media.

– Det är fortfarande lika viktigt för oss. Formel 1 är också en extrem materialsport, och minst lika mycket ett mästerskap för biltillverkarna.

I år tillhör Marcus stallet Sauber, som är ett av de mindre stallen i Formel 1. Ändå har stallet 400 anställda på två bilar och omsätter 150 miljoner euro per år, berättade han.

– Förra året i stallet Caterham var turbulent. Nu känns det bra och jag känner mig i bättre form än någonsin.

I veckan bär det av till Spanien igen för nya tester inför kommande säsong.

Andra helgen i mars är det dags för årets första tävling i Melbourne, Australien.

Fakta Marcus Ericsson

Namn: Marcus Ericsson

Ålder: 24 år

Bor: Kumla

Familj: Mamma, pappa och två yngre brorsor

Aktuell: En av totalt 18 formel 1-förare i världen 2015. Kör för stallet Sauber.

Intressen: Motorsport är det roligaste jag vet.

Tips för den som vill bli racerförare: Gillar du motorsport, testa det som finns nära dig. Folkrace, gokart eller rally. Sedan gäller det att jobba hårt med både träning och sponsorer.

Mer läsning

Annons