Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Händiga herrar vill bli mer kända

Ronny och Ronnie är överens: Deras arbete är alldeles för dåligt känt. Det handlar om Servicetjänsten för äldre.

Annons
Tid över. Servicetjänstens kalender är inte fulltecknad. Emellanåt finns tid över för andra uppdrag, som här när Ronny Bergström och Ronnie Rickardsson monterar en kopia av klockan från Kumla torg på Kvarngården. Bild: JAN WIJK

Tjänsten infördes för drygt två år sedan och har som syfte att äldre och handikappade ska kunna få hjälp med enklare saker utan att det ska behövas något pappersarbete innan.

Gardiner och glödlampor

– Det kan handla om att byta glödlampor, hänga upp gardiner, skruva ihop möbler eller kanske att flytta tunga möbler, exemplifierar Ronny Bergström som tillsammans med Ronnie Rickardsson arbetar med Servicetjänsten eller mer korrekt inre servicetjänster.

– Det finns yttre servicetjänster också där de sysslar med snöskottning, gräsklippning och sånt. Där har de fullt upp och kan knappt ta åt sig mer uppdrag, säger Ronny Bergström.

”Behöver marknadsföras”

Men innejobben har än så länge inte efterfrågats lika mycket.

– Tjänsten behöver marknadsföras bättre. För vi tror att behovet finns säger Ronny Bergström.

Servicetjänsten finns i utrymmet mellan hemtjänsten och privata företag.

Ska inte konkurrera

– Vi kan göra saker hemtjänsten inte gör, men vi ska inte konkurrera med hantverkare, säger Ronny Bergström och berättar hur man exempelvis har tackat nej till en äldre husägare som ville ha hjälp med att tilläggsisolera huset.

– Dels så är det ju en konkurrens med privata företag och dels så ryms det inte inom tjänsten eftersom man bara har rätt till fyra timmars hjälp i månaden.

För närvarande så händer det inte sällan att Ronny och Ronnie får uppdrag av Arbetsmarknadsenheten eftersom de har tid över. De har bland annat byggt en altan i Allaktivitetshuset och nu senast satte de upp en kopia av Kumla torgs millenniumklocka inne på Kvarngården.

Deras förhoppning är att de ska få mer och mer att göra med sin ”kärnverksamhet”.

– Vi tror att den del av servicetjänsten som vi står för ska kunna sysselsätta två–tre personer så småningom, säger Ronnie Rickardsson.

Mer läsning

Annons