Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Indianexperten: "Därför är jag kritisk till loggan"

Diskrimineringsombudsmannen går inte vidare med anmälan mot Indianernas klubbmärke. – Tråkigt, diskussionen behövs, tycker indianexperten Nicholas Waller vid Göteborgs universitet.

Annons
Indianforskaren Nicholas Waller på fältet.

NA har tidigare berättat om hur Indianernas speedwaylogga, samt Frölunda Indians, DO-anmäldes av en man i Stockholm. Så här svarade Indianernas ordförande Dan-Åke Moberg innan DO-anmälan kort efteråt lades ner. Läs även Ledarkrönika i ämnet här. 

Nicholas Waller är socialantropolog och forskar om Apsáalooke, så kallade Kråkindianer, i Montana.

– Jag är själv från USA och har levt i det klimatet, så jag förstår synpunkterna på loggorna på båda sidor. Debatten i USA har prioriterats bland ledande indianorganisationer i 45 år. Det är ingen ny problematik. Frölundas indianlogga går inte heller obemärkt förbi när jag bor och arbetar i Göteborg. Jag har visat den för mina-Apsáalooke vänner. De var inte överraskade.

Vad säger du om indianer som idrottsklubbars loggor?

– Debatten har funnits många år i USA och så sent som den gångna amerikanska fotbollssäsongen blåste debatten hårt kring Washington Redskins klubbnamn. Jag kan tycka att det är skönt att debatten kommit till Sverige också. För i USA har fler och fler klubbar börjat städa bort indianer i klubbmärke och som maskotar.

Hur ser du på Indianernas och Frölundas loggor?

– De loggorna fungerar inte för mig. Indianernas logga är väldigt starkt rödmålad och det blir tydlig koppling till ”redskin” som anses nedsättande . Båda loggorna kan uppfattas som nidbilder. Däremot förstår jag också att klubbmärkena är skapade i god avsikt i Sverige och inte var tänkt att förolämpa någon.

Vad säger du om att Indianernas ordförande Dan-Åke Moberg säger att det är antalet fjädrarna som stärker bilden av en framgångsrik hövding?

– Det var lite lustigt formulerat argument som inte jag känner igen. Däremot kan inte vem som helst bära en fjäderskrud. Det är inte riktigt det som kritikerna reagerar mot. Utan mer att Indianerna, som minoritetsfolk, fortfarande förekommer som maskotar eller i klubbmärken.

Blir det en kulturkrock?

– Sverige har inte haft samma diskussion om det koloniala arvet gentemot indianer som USA har haft. Däremot har Sverige varit duktiga på att ta till sig populärkultur genom filmer och barnböcker där dessa bilder oftast reproduceras. Det viktiga är att vända på perspektivet. Sätt dig själv i en indians skor så ser världen helt annorlunda ut och framförallt ser du hur bilden av dig reduceras till den bilden som omvärlden skapar där argsinta indianloggor blir en del av det. Sedan kan vi fråga oss själva vad vi vill att våra barn ska lära sig om andra människor. Vad vet de barn i Sverige om indianer eller samer egentligen?

Kan klubbarna i Sverige i framtiden tvingas byta märke i goodwill-synpunkt?

– Svårt att svara på eftersom det är mycket pengar inblandade i sporten. Det är svårt att ändra på en klubbs injobbade identitet och profil. Däremot kan till exempel Frölunda Indians kanske få fundera över sitt lagnamn om man vill släppa spelare till klubbar i NHL. Där städningen av de här namnen kommit längre och klubbarna i USA kanske inte vill förknippas med de klubbnamnen.

Så uppkom klubbnamnet

Det är Sme-Sven Lindholm som är upphovsman till namnet Indianerna. Orsaken är den hjälm som Sven använde sig av vid tävlingar på Pampas i Stockholm i slutet av 40-talet. Sven hade ett par fjädrar målade på hjälmen, och efter att Sven vunnit ett heat sa speakern: Det var indianen från Kumla som vann. Därmed var namnet Indianerna ett faktum.

Källa: Indianernas webbplats

Mer läsning

Annons