Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen undergång nästa år

Ombyggnationen av stationsområdet i Kumla gör att gång- och cykeltunneln under spåren är avstängd stora delar av nästa år.

Annons
Det blir till att byta promenadstråk till vårvintern. Då inleds ombyggnationen av tunneln under järnvägen i centrala Kumla, med följd att tunneln stängs för genomfart under byggtiden.

Nu har Kumla kommun och Trafikverket haft det sista större planeringsmötet inför etapp 2 av omgörningen av stationsområdet. Den inleds under vårvintern nästa år.

Bygget skulle redan ha varit i gång, men en del frågetecken behövde redas ut med Trafikverket först.

– Det var till exempel en del fastighetsrättsliga frågor och att vi inte kan jobba för nära spårområdet, berättar kommunens projektledare Lars Hallbergson.

Ombyggnationen ger bland annat en kortare undergång. Den ska sluta strax efter hisschaktet på västra sidan om spåren. Annars blir den största förändringen att den ”snurriga” cykeluppfarten väster om spåren rätas ut.

Under byggtiden stängs tunneln av helt för genomfart.

– Man ska kunna nå spåren och åka tåg från mittperrongen, men bara från ena sidan. De som kommer från västra sidan får ta sig via Drottninggatan eller Kyrkogatan.

Det innebär en olägenhet för resenärerna, men är inte möjligt att undvika.

– Vi får se om det går att öppna upp något när de tunga arbetena är avslutade, men man får nog räkna med att tunneln är avstängd under större delen av nästa år, säger Lars Hallbergson.

Mer läsning

Annons