Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kavat har vuxit i sina skor

Nu har lanseringen av Anders, Bengt, Carl-Eric och Ragnar inletts. I helgen såg de nya modellerna från skofabriken Kavat offentlighetens ljus vid en mässa i Italien.

Annons
Förra året sålde Kavata hela sin produktion av damskor, omkring 6000 par, berättar vd Anders Folkö. Nu väntar en satsning även på herrskor. Bild: JAN WIJK

Det är de första herrskor som Kavat har tillverkat. Varumärket etablerades 1975 och har till för några år sedan varit förbehållet barnskor.

– Därför var det inte så lätt att lansera damskor när vi introducerade dem för två år sedan, berättar Anders Folkö, vd på Skofabriken Kavat.

Men trots tveksamheten från inköpare och butiker valde Kavatledningen att hålla fast vid sina planer och det visade sig vara ett lyckokast. I stort sett alla tillverkade damskor hittade köpare.Förra året innebar det ungefär 6 000 par.

Och nu står alltså modellerna Anders, Bengt, Carl-Eric och Ragnar och stampar otåligt i farstun. Den gångna helgen visades kvartetten upp på den stora skomässan i italienska Riva del Garda. Under våren väntar fler mässor och besök hos svenska kunder.

– Nu är vi ute och säljer i två månader sedan får vi se hur mycket beställningar vi får, säger Magnus Ericson, delägare och ansvarig för Kavats marknadsföring.

April till oktober

Själva produktionen i fabriken i Kumla sker sedan under april till oktober. Nytillverkningen har ännu så länge inte inneburit några större nyanställningar på fabriken i Kumla.

– På kontoret har vi tagit in två och i produktionen är det en på väg in, säger Anders Folkö.

– Kan vi trygga de jobb vi har här är det en stor seger bara det, säger Magnus Ericson.

Tillverkningen på Kavat omstrukturerades för några år sedan. Då fick bortåt 30 anställda i Kumla sluta. Samtidigt byggdes en Kavatfabrik upp i Bosnien. Den har i dag 140 anställda. Där ligger i dag stort sett all produktion av Kavats barnskor. Det ger lägre kostnader för skor i ett segment där konsumenterna är priskänsliga.

– Det är svårt att tjäna pengar på barnskor, konstaterar Anders Folkö.

Utvecklingen vände

Parallellt med att produktion förlades till Bosnien blev därför Kavats överlevnadsstrategi att satsa på ekologiska skor. Och det var i och med det som utvecklingen för företaget vände. Omsättningen har fördubblats sedan 2008 och den största ökningen kom under förra året.

Bland kunder som vill köpa ekologiska skor är inte priskänsligheten lika stor och marginalerna därmed bättre.

Marknaden är inte så stor i Sverige, men i Tyskland säljer ekoskorna bra.

Nästa steg i utvecklingen blev att lansera skor för vuxna, där det finns tillräckligt många kunder som inte väljer skodon enbart efter lågt pris.

Genom ett litet blågult tygmärke får konsumenterna signalen att de har med svensktillverkade skor att göra. Det kan vara tungan på vågen när kunden står i butiken. Kavatledningen hoppas att de ska får uppleva en renässans för skotillverkningen i Kumla.

Mer läsning

Annons