Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krångligt byte av bredband

Sanel Besic i Kumla bytte bredbandsleverantör från Glocalnet till Tele2 och fick besked om att hans tidigare abonnemang hade avslutats. Tre månader senare dök det ändå upp en faktura från Glocalnet på 1 200 kronor. Företaget insisterade på att han fortfarande var kund och vägrade riva fakturan.

Annons
Sanel Besic i Kumla hade svårt att få rätt mot Glocalnet.

Sanel Besic nappade i höstas på ett erbjudande om att teckna ett bredbandsabonnemang hos Tele 2. Han var missnöjd med sin då varande leverantör Glocalnet, Så när Tele 2 lovade att han kunde få hastigheten 24 mbit även hos dem, och att de dessutom skulle fixa överflyttningen åt honom, tackade han ja.

Någon vecka senare fick Sanel två brev. Ett från Tele2 som bekräftade avtalet. Ett från Glocalnet som bad honom att skicka tillbaka modemet. Så det gjorde han.

– Men två veckor innan tjänsten skulle aktiveras ringde Tele2 upp och sa att de bara kunde ge mig åtta megabit, och då tackade jag nej, säger Sanel Besic.

I stället tecknade han ett abonnemang med Comhem. Glocalnet kontaktade han inte, eftersom Tele2 redan hade bekräftat att hans samarbete med Glocalnet var avslutat.

Kopplades runt

Strax före jul kom det ändå en faktura från Glocalnet på 1 211 kronor. Summan gällde perioden oktober-januari. Sanel förstod ingenting. Hans abonnenang hade ju avslutats i september.

– Jag ringde Glocalnets kundtjänst massor av gånger och kopplades runt till olika personer. Till slut bad jag att få tala med någon chef, men det fick jag inte, säger Sanel. När NA ringer upp Glocalnet är bemötandet ett helt annat.

– Det som har hänt kunden är väldigt beklagligt. Vi kommer se till att vår kundombudsgrupp löser detta på bästa sätt för kunden så att kunden blir nöjd, säger Alexandra Carlsson, informatör på Glocalnet.

Det innebär alltså att han slipper betala fakturan?

– Vill kunden avsluta tjänsten ska han inte behöva betala för den.

Den felaktiga fakturan beror på en kommunikationsmiss mellan Glocalnet och Tele2. Bredbandsleverantörerna har ett så kallat porteringssamarbete, vilket gör att de kan flytta över kunder abonnemang mellan varandra utan att kunden ska behöva göra något själv.

Men när Sanel Besic i slutändan beslöt att tacka nej till Tele2 fick inte Glocalnet någon bekräftelse på att kunden hade övertagits, och då återaktiverades Sanels abonnemang automatiskt.

Annika Kristersson, presschef på Tele2 beklagar missen.

– Vi brast i våra rutiner när vi inte skickade en porterings- annulering till Glocalnet. Men vi skickade ett brev till kunde där vi skrev att han fortfarande är kund hos Glocalnet.

Men något sådant brev säger sig Sanel inte ha fått.

Han tycker också att Glocalnet borde ha reagerat när han skickade tillbaka modemet. Men Alexandra Carlsson säger:

– Vi har fått in kundens modem, men det i sig är ingen uppsägning av tjänst. Det händer att kunder returnerar modemen för att de har skaffat egna modem, säger Alexandra Carlsson.

Mer läsning

Annons