Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvitto och garanti väger tungt för försäkringsbolag 

Vid en stöld vill försäkringsbolaget ha in kvitton och bilder. Juristen förklarar hur de resonerar kring dokumentationen.

Annons

Att spara kvitton är inget krav från försäkringsbolaget för att få ut en ersättning.

Men kvitton är det som väger tyngst som bevis för att man ägt egendomen man anmält stulen. Efter det kommer bilder. Men det kan också finnas något värde i sådant som kontoutdrag, intyg eller bruksanvisning, berättar Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå i Stockholm.

Om det varken finns kvitton eller bilder, eller om alla bilder är tagna precis innan stölden är det till nackdel. Om det finns tydliga köp-datum och kontaktuppgifter till säljaren av egendomen kan det väga upp.

Försäkringsbolaget gör en samlad bedömning av en kunds redovisning efter en stöld. Och det är kunden som måste bevisa att den har haft egendomen.

– Ju mer kvalitativ dokumentation du har som kan bevisa att du haft egendomen, desto större chans att du får ut den ersättning du vill ha, berättar Gustav Jonsson.

Om det finns garanti på produkten du köpt ser försäkringsbolaget det exempelvis som mer troligt att du sparat kvittot så länge garantin gäller. Om produkten framstår som dyr i förhållande till skick eller marknad i övrigt är det en nackdel.

Mer läsning

Annons