Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långvarigt epoststrul på Kumla kommun

Felsökningen fortsätter. Under sommaren har mejl som skickats från stadshuset inte kommit fram som de ska.

Annons

Det är nu snart två månader sedan det uppdagades att mejl som tjänstemännen på Kumla kommun skickar inte når sina adressater.

Hur stort är problemet?

– Först trodde vi att det rörde sig om ett tiotal adresser men nu har vi förstått att det är mer omfattande än så, säger René Strobl, IT-chef på Kumla kommun.

Enligt vad IT-avdelningen kunnat se rör problemen framförallt epost till Microsofts mailadresser, som hotmail, live och msn.com. Det man kunnat konstatera på kommunen är att eposten nått Microsofts epostservrar, men att de inte har skickats vidare därifrån. Inget felmeddelande berättar att mejlet inte levererats.

Anställda på stadshuset har agerat ”försökskaniner” genom att skicka epost till sina privata hotmailadresser. Vissa har kommit fram andra inte.

Problemet tycks inte röra mejl som skickats till stadshuset.

– Det hade varit enklare att felsöka om det hade varit ett totalt stopp. Nu kan det vara så att det är en enstaka epostserver som är felinställd och orsakar problemen. Det gör det svårare.

Ska man göra något speciellt som kommuninvånare?

– Får man inte svar bör man ta kontakt med berörd förvaltning till exempel via hemsidan eller per telefon, så får vi direkt veta att det inte fungerar.

Borde ni inte ha informerat, exempelvis på kommunens hemsida, om de här problemen så att Kumlaborna förstår varför de inte får svar?

– Det kommer vi att göra nu, men från början gjorde vi inte det eftersom vi trodde att felet var begränsat.

Kumla bostäder har samma problem. Sedan 24 juni informerar man på sin hemsida om att det är problem att leverera mejl från bostadsbolaget till hotmailadresser.

Mer läsning

Annons