Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarförbundet gör egen "konsultrapport"

Lärarförbundet i Kumla upprörs över att det i Inga-Lill Nilsberths konsultuppdrag för skolorna inte ingår att tala med personalen. De ska nu göra en egen ”konsultrapport” där deras medlemmar ska kunna ge förslag på hur de tycker att skolan kan förbättras.

Annons

Per Hellström, ordförande i Lärarförbundet i Kumla, är fortsatt på krigsstigen. Det senaste halvåret har han på flera olika sätt gett uttryck för sitt och förbundets missnöje med hur den politiska ledningen i Kumla sköter skolan. Att en utredning nu ska göras välkomnar han.

– Det är bra att det görs en utredning, vi hoppas på att den ska bli det avstamp framåt som vi nu så väl behöver. Efter en lång tid av stiltje måste skolorna i Kumla börja utvecklas igen, inte minst med tanke på att vi får en ny skollag till hösten, säger Per Hellström.

Förbundets medlemmar vänder sig dock mot att konsulten Inga-Lill Nilsberth inte ska tala med skolpersonalen. I hennes uppdrag ingår enbart att se på ledningsfunktionerna i förvaltningen, och tala med personal från rektorsnivå och uppåt.

– Det är rent genant att de inte talar med oss. Våra medlemmar har mycket kunskap som nu inte får synas. I ett modernt samhälle kan det inte få vara så att bara cheferna i en organisation tillfrågas om vad som är fel.

Lärarförbundet har 30 arbetsplatsombud på Kumlas olika skolor. Vid det senaste förbundsmötet bestämdes det att man via ombuden ska samla in synpunkter från skolpersonalen och deras förslag på förbättringar, som sedan presenteras samtidigt som Inga-Lill Nilsberths utredning.

– Vi har 400 medlemmar spridda från förskola till gymnasium, och vi vill att alla yrkeskategorier på det här sättet ska få komma till tals och bidra till att skolan förbättras, säger Per Hellström.

Men felet kanske inte ligger hos skolpersonalen? Konsultuppdraget kanske fokuserar på ledningen av skolan av en anledning?

– Ja, förvaltningen lider onekligen av en stor brist på engagemang, utvecklingspotential och kunskap. Men samtidigt får skolpersonalen mycket kritik. Vi kritiseras för att vi inte når våra mål, för att vi gör slut på pengar med mera. Många av lärarna är trötta på att allt bara blir negativt. Så då är det inte mer än rätt att de får delta i förbättringsarbetet.

Mer läsning

Annons