Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läxhjälp förenat med svårigheter

Att barn ska få hjälp med sina läxor i skolan är något som både politiker och tjänstemän ställer sig positiva till. Dock gör ekonomin att många skolor har svårt att erbjuda läxhjälp.

Annons

Lars Malmberg förde upp läxhjälpen på den politiska agendan då han förra hösten skrev ett medborgarförslag om att införa organiserad läxhjälp i skolan.

Via sitt arbete på MIA-enheten har han insikt i hur svårt det kan vara för föräldrar som själv har begränsade kunskaper i svenska att kunna hjälpa sina barn med läxor.

– Och för andra, som hemma i min egen familj, kan det vara tiden som begränsar och som gör att man inte hinner hjälpa sina barn med läxorna på det sätt som man egentligen önskar, säger Lars Malmberg.

På barn- och utbildningsförvaltningen har man ett uppdrag från politikerna att arbeta för en ökad måluppfyllelse i skolan.

Där finns Malmbergs medborgarförslag med som en av de saker som man vill ta i beaktande.

I ett yttrande till förslaget ställer sig förvaltningen positiv till att erbjuda läxhjälp.

Förra våren pågick projekt med detta i två former, dels som ett utvecklingsprojekt på Vialundskolan riktad till de elever i de högre skolåren som saknade betyg eller riskerade att tappa betyg. Och dels till barn till flyktingar på fyra av kommunens grundskolor där hjälpen till hälften bekostades av Migrationsverket.

Men dessa pengar är nu slut. Och förvaltningen har fått ett sparbeting från kommunledningen att inrätta sig efter. Att som elev få hjälp med läxorna på skolan har därmed blivit svårare.

– Vi hade en stadig grupp av elever som deltog i vår läxläsning förra våren och som tyckte att det stärkte dem i deras skolarbete, Men det är en verksamhet som är nedprioriterad just nu. Utan pengar avsatta till detta i budgeten så går det inte att erbjuda läxhjälp, säger Per Bernestål, rektor på Vialundskolan.

Får medhåll

Han får medhåll av flera andra rektorer vid Kumlas skolor som NA varit i kontakt med, som beklagar att läxhjälp inte kan erbjudas på grund av bristande resurser.

Om hjälp med läxor rent konkret leder till bättre betyg, finns det inga belägg för.

Det var tänkt att Vialundsskolan i samband med sitt projekt förra våren skulle utvärdera läxhjälpen och avrapportera till barn- och utbildningsnämnden. Men så skedde aldrig.

– Det var svårt att finna några entydiga resultat, eftersom olika elever deltagit och vi har inte heller fått någon påstötning från nämnden om att utvärdera, säger Per Bernestål.

Mer läsning

Annons