Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöchefen: Bra att Kumlaborna driver bullerfrågan

Bullerproblemen från järnvägen, som går rakt igenom Kumla, är ingen nyhet för kommunens miljöchef Peter Eriksson.

Annons

– Med jämna mellanrum hör Kumlabor som störs av tågtrafiken av sig till mig.

Även Peter Eriksson har noterat att klagomålen blivit fler efter sommarens spårbyte. Han säger att det verkar som om ljudet från rälsen fått en annan klang.

Kan dröja till 2017

Enligt Eriksson ska miljö- och byggnadsnämnden sedan tidigare ha fått ett muntligt löfte om att Kumla stod på tur efter Örebro att få bullerproblemen åtgärdade.

Men i samband med en förfrågan till Trafikverket om att göra om bullerkartan inför sommarens spårbyte verkade det löftet vara helt bortglömt. I stället nämndes 2017 som ett sistaår när bullerproblemen i Kumla ska vara åtgärdade.

Kommunen byggde plank

Verket såg inte heller något behov av en ny bullerkarta, utan ansåg att den genomgripande bullerinventering som gjorts 2008 inte pekade på ett sådant behov.

– Men jag hoppas verkligen att vi inte ska behöva vänta så länge, utan att Trafikverket tar Kumlabornas obehag av bullret från järnvägen på största allvar, säger miljöchefen Peter Eriksson.

När det gäller bullerplanket utmed järnvägen i Smedstorp, som Viaborna tittar lystet efter, kan Eriksson ge svar.

– Det kom upp på kommunens bekostnad på grund av att kommunen ville exploatera tomtmark som låg nära järnvägen.

Mer läsning

Annons