Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är tid för rörelse

Webb-tv: Nytt år och många vill röra på sig. Det var full fart på flera håll i länet under ledighetens sista dagar.

Annons
Julgympa med Hallsbergs gymnastikförening. En av de glittrande ledarna är Ulrika Rapp.

Julmusik med högt tempo tempo strömmar ur högtalarna i Stocksäterskolans idrottshall. Ett 20-tal kvinnor dansar och följer ledarnas instruktioner. Hallsbergs gymnastikförening har Julgympa.

– Det är viktigt att ta hand om sig själv och sin hälsa hela året, menar Ulrika Rapp som leder gympan tillsammans med Marie Lindekrantz.– Det är skönt att få röra sig över huvud taget och det är en bra gemenskap här, säger Ann-Christin Pettersson från Kumla.

Ingen snö har kommit och utanför ishallen i Kumla är det barmark och plusgrader. Isarna utomhus är osäkra men här finns det möjligheter att ta några skär på en helt trygg bana. Oskar, 10, med mamma Camilla Åhström är på väg in på att åka skridskor när hallen är öppen för allmänheten.

– Det är lite tråkigt när det inte finns någon snö men ska man göra något tillsammans finns det is här. Vi har varit lediga så länge och det känns som man måste röra på sig och komma i gång, säger Camilla. På isen är det full fart. Ett barn tar några staplande steg med skridskorna på isen och faller. Snabbt får det hjälp upp av en vuxen och gör nya försök. Syskonparet Edvin, 6, och Tuva, 10, får hjälp av pappa Berth Holmberg att snöra på sig skridskorna.

– Vi åker hit ibland. Det är roligt att åka skridskor, säger Tuva.

– Hade det varit snö hade vi varit i Kvarntorp. Det här är nära, enkelt och gratis, säger Berth.

Vid trappan, Kvarntorpshögen, är det en strid ström av motionärer under lördagen och lite blåsigt. Men Per Axelsson, Sköllersta, håller värmen genom att springa mellan tre och tio varv uppför trappan och nerför på vägen.

– Motion är bra året runt och man ska försöka undvika nyårslöften om träning.

Jimmy Hjelte, Hällabrottet och Jim Persson, Kumla, kör mountainbike. Här finns möjligheter att variera träningen. Jimmy använder även naturgymet bredvid trappan som invigdes förra året.

– Fast det blir på sommaren, säger han.

Jim Persson tränar varje dag. Målet är ”Superklassikern” som är Vasaloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan och Lidingöloppet på sammanlagt 20 timmar. Roberth Gyllberg är ”pappa” till naturgymet som skidklubben har byggt.

– Det är ett bra komplement till trappan att träna armar och axlar, säger han.

Han menar att nyckeln till en framgångsrik träning är att tänka långsiktigt och regelbundet.

– Det finns ingen ”quickfix” som fungerar över tid.

Tipset han ger är att träna tre gånger i veckan, cirka en timme.

Mer läsning