Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt servicecenter är snart på plats

I höst ska kommunens nya servicecenter vara i gång. Både lokaler och personal förbereds för att kunna hjälpa invånarna snabbt och enkelt.

Annons

Kumla. Även om det är semestertider går arbetet med kommunens nya servicecenter framåt. Personal till sju tjänster har rekryterats som nu genomgår utbildningar för att öka kompetensen i kommunfrågor.

– Alla är interna rekryteringar från olika delar av organisationen, så det finns mycket förkunskap. De kommer att ta emot besök, svara i telefon och på e-post, berättar Catarina Carlsson som är projektledare för centret.

Tanken med att upprätta ett servicecenter är att de som kontaktar kommunen enklare och snabbare ska kunna få svar på sina frågor.

– Som det är nu ringer man till växeln och kopplas vidare till en handläggare, men de är inte alltid lätta att få tag på.

I servicecentret räknar man med att kunna svara på 60–70 procent av alla frågor som kommer in, en siffra som man sedan hoppas kunna öka ännu mer.

– Många har samma frågor. Man kommer till ett visst läge i livet och undrar till exempel över barnomsorg eller hemhjälp.

Inget exakt datum är satt tills centret ska vara i gång. Den första inkörningsfasen startar i september, för att vara helt i gång till år 2014.

– I september kommer man märka att vi ställer lite mer frågor när någon kommer in eller ringer.

Mer läsning

Annons