Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklart vem som bär ansvaret

Det är oklart vem som har ansvaret för att se till att Chris-Lennarts telefon fungerar. Skanova ansvarar för nätet fram till hans hus, Telia står för telefonitjänsten och fastighetsägaren står för nätet i huset.

Annons

Vem som är ansvarig beror på var någonstans felet finns.

– Vi har haft tekniker ute på det här som har konstaterat att det inte är fel på vårt nät, vilket vi har meddelat Telia, säger Lena Rosell, medieansvarig på Skanova.

Marielle Ehnberg på Telia berättar att de har satt Chris-Lennarts ärende på specialbevakning nu, trots att det inte är säkert att det är deras ansvar.

– Visar det sig att det är fel på det kundägda nätet, är det fastighetsägaren som blir ansvarig. Men är det fel på till exempel telefonen blir kunden debiterad för vad det kostar att skicka ut en tekniker.

Först och främst tycker hon att kunden ska prata med fastighetsägaren, för att få klarhet i var felet finns.

Fotnot: Enligt Telia kom felanmälan in om att telefonin inte fungerade den 13 juli, alltså 8 dagar senare än Chris-Lennarts syster uppger.

Mer läsning

Annons