Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rust kostar halv miljon

Snart ställs fullmäktige inför valet att besluta om bibliotekets bokbuss ska överleva ett val till.

Annons
Valfråga. I vår ställs kommunfullmäktige inför valet att låta bibliotekets bokbuss överleva ytterligare ett val. Enligt ett preliminärt utredningsresultat skulle bussen behöva renoveras för mellan 250 000 och en halv miljon kronor.ARKIVBILD

Bibliotekets bokbuss är i behov av renovering. Bussen, som köptes in 1992 och har rullat 18 000 mil, börjar få problem med rost samt att luftfjädringen behöver bytas ut.

Därför har en utredning om bussens framtid startat.

Hög utlåning

Gertrud Åstrand på kultur- och fritidsförvaltningen säger att man kommit fram till att en totalrenovering av bussens skulle gå på i runda slängar 500 000 kronor.

I den summan inryms reparation av rostskador, ny luftfjädring och en automatisk handikapplyft.

Frågan som politikerna ska ge svar på är hur bokbusservicen i kommunen ska se ut i framtiden.

– Som det ser ut i dag har vi väldigt mycket utlåning från bokbussen, säger Åstrand.

Ulric Öhman, som sköter förvaltningens upphandlingar, säger att en ny buss lågt räknat skulle gå på 1,5 miljoner kronor. Och då man vet att kommunen inte badar i pengar förefaller det som ett orealistiskt alternativ. Dessutom skulle en buss i den storleken inte kunna erbjuda samma service som i dag.

Vallokal i höstas

I höstas fungerade bussen även som vallokal och då var storleken en fördel, och Öhman hoppas att bussen ska få uppleva ett val till. Därför ser han en renovering av bussen som ett mindre smärtsamt alternativ.

– Motormässigt är bussen i bra skick, säger han.

Enligt Öhman hamnar prislappen för en automatisk handikapplyft på 250 000 kronor, men då är priset inte förhandlat.

Kräver styrka

Dessutom är bussen redan utrustad med en utdragbar ramp, så de akuta renoveringsbehoven stannar i ett sådant fall på 250 000 kronor. Men att hantera den nuvarande rampen kräver att det är en fysiskt stark person som kör bussen.

Då Örjan Eriksson högst troligt går i pension nästa år och ska ersättas med en ny förare tittar man på alternativet med en automatisk lyft.

Mer läsning

Annons