Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkrare cykling mellan Kumla och Sköllersta

En cykelväg mellan Sköllersta och Kumla finns på kartan när det funderas över regionala cykelstråk i länet.

Annons

För någon vecka sedan gick tiden ut att lämna synpunkter på två förstudier som rör cykelvägar mellan Kumla och Sköllersta, samt Kumla och Ekeby.

Det är Trafikverket som står för utredningarna om cykelvägar utmed statliga vägar.

Vad som till slut faktiskt blir byggt beror på var beslutsfattarna anser att det blir mest ”tramp för pengarna”. Sett med de glasögonen så är en cykelväg mellan Sköllersta (med sina 1100 invånare) och Kumla (med 14 000 boende i tätorten) högst prioriterad.

Trafikverket skissar på olika lösningar för att förbättra cykelmöjligheterna på den knappt milslånga sträckan mellan Kumla och Sköllersta. Antingen att lägga en friliggande cykelbana utmed riksväg 51/52 längs hela sträckan, eller att låta cykelstråket gå via Kvarntorps industriområde och Hällabrottet. I det senare fallet skulle delar av sträckan få en ny cykelbana och på delar av sträckan skulle man kunna måla cykelfält på den befintliga vägen.

Kumla kommun som yttrat sig i frågan föredrar alternativet genom Kvarntorp och Hällabrottet då det når fler arbetsplatser och utflyktsmål i området.

Angående planerna på cykelväg mellan Ekeby och Kumla är Trafikverkets slutsats att trafiken är relativt gles och det gör att cyklister inte nödvändigtvis störs av bilisterna.

Kumla kommun tror dock att bilister och cyklister trafikerar vägen under samma tider och att den smala vägen därför upplevs som farlig av cyklisterna. Därför skulle en separat cykelväg troligen öka cyklandet. Kommunen anser dock att utbyggnaden kan ske i etapper och i så fall är det bäst att prioritera sträckorna Kumla och Brånsta, samt Ekeby och Gölinge.

Mer läsning

Annons