Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Servicestationer ska nå besökare och invånare

Servicestationerna som ersätter turistbyrån får testas ordentligt nu under högsäsong.
– Än har vi inte fått några reaktioner på att det inte skulle fungera, säger Edit Ugrai på kommunen.

Annons

Sedan årsskiftet är gamla turistbyrån stängd, och i stället finns servicestationer utplacerade, så kallade ”info-points”. Där finns trycksaker och en dator att använda för självservice, och det finns en kontaktperson på varje ställe.

– Vi har märkt att folk plockar med sig material och att datorerna använts, säger Edit Ugrai, stadsträdgårdsmästare i Kumla kommun.

Om det funnits frågor som kontaktpersonerna inte kunnat svara på, är det hon som fått ta emot samtalen.

– Men jag har inte fått många samtal. Det kan ha varit någon fråga om någon specialbokning bara.

Servicestationerna finns utplacerade i entrén till stadshuset, på Djupadalsbadet, på biblioteket och på Växthuset i Sjöparken.

– Merparten söker information på annat sätt i dag. Vi har bara kunnat nå dem som verkligen sökte upp oss. Vi tror vi når en bredare krets genom att finnas där människor redan finns, menar Ugrai.

– När säsongen är slut ska vi utvärdera. Det är så nytt ännu och vi får se lite vilka frågor som dyker upp och vad man behöver hjälp med. Därefter kan vi utveckla rollen för kontaktpersonerna till exempel.

Turistbyråns gamla lokaler kommer delvis användas av kommunens servicecenter som öppnar i höst.

Mer läsning

Annons