Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sista dagen med pengar på banken

I morgon, fredag, händer det. Då försvinner kontanthanteringen över disk på Swedbanks fyra kontor i södra Närke.

Annons
Hallsbergs Swedbankschef Marie Bergmar ställdes mot väggen av Hallsbergs PRO:are på onsdagen. Diskussionen var till en början behärskad, men surnade till rejält när någon sa att det tar längre tid att betala med kort, och Bergmar svarade att pensionärer har gott om tid. Hon avvisade också förslaget om att banken skulle ta emot kontanter en dag i veckan.

Internt har förändringen förberetts länge. I samtal med kunder har bankpersonalen berättat vad som komma skall. Enligt Swedbank är det en anpassning till efterfrågan hos kunderna: de vill inte nödvändigtvis ha sedlar, de vill ha råd – goda råd från sin bankkontakt.

Kunderna har informerats det senaste året, men en del har tagit till sig det som något som kommer i en avlägsen framtid.

– Vi märkte stor skillnad när vi väl hade satt ett datum på när förändringen skulle träda i kraft, säger Tommy Carlstedt som förestår Swedbanks kontor i Kumla.

Högljudda reaktioner

Då har många hört av sig med frågor. Reaktionerna har bitvis, framför allt från äldre bankkunder, varit högljudda. Pensionärsorganisationerna PRO, RPG och SPF har i olika omgångar lämnat in skrivelser till banken. En del av kritiken har också framförts i NA:s spalter.

Tommy Carlstedt, tycker ändå inte att det har handlat om någon större höststorm.

– Vi har respekt för att förändring är svårt och det blev ungefär som vi hade väntat, säger han.

Caroline Log som förestår Swedbanks kontor i Laxå håller med om Carlstedts bedömning, men förstår att folk tyckt till.

– Kontanter är något som berör. Oavsett om man använder dem eller inte så har man en åsikt.

Allteftersom har Swedbank tagit kontakt med föreningar och företag som man vet hanterat mycket kontanter, för att hjälpa dem att hitta alternativ.

Oro och ilska

Men det är framförallt på privatkundsidan som oron, frågorna och ilskan har funnits.

– Det finns bra alternativ för privatkunderna också, säger Carlstedt, som önskar att kunder som har frågor tar kontakt med sitt kontor för en genomgång.

Har protesterna varit så högljudda att ni funderade på att gå era kritiker till mötes?

– Nej, så mycket har det inte varit, säger Carlstedt.

Vad säger du om kritiken att banken flyttar risken för rån till privatpersoner och butiker?

– Jag tycker egentligen inte att det är någon större skillnad mot tidigare. Störst risk att rånas är det för en privatperson som har mycket kontanter. Kan fler använda kort, så minskar den risken.

Bankerna

Detta finns kvar:

Detta är nytt

Detta försvinner

Mer läsning

Annons