Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Slogans har gått ur modet"

Hos kommuner som Laxå, Degefors, Karlskoga, Örebro, Ljusnarsberg och Nora är inställningen till kommunslogans ljummen. Visst finns en och annan slogan, men det är inget man arbetar aktivt med i syfte att saluföra sina kommuner.

Annons

– Slogans har gått ur modet, det är inget vi pratat om på länge. Det säger Lindesbergs kommunalråd Anders Ceder.

”Laxå- Sveriges Automationscenter”, nämns på listor över kommunslogans. Men enligt utvecklingschef Mats Fransson är den inte i bruk längre.

– Nej, det där var något som hittades på för säkert minst tjugo år sedan.

Det samma gäller i Degefors, som ibland låter tala om sig som ”Offensiva Degefors”, men där kommunledningen på senare tid prioriterat annat.

– Nej, vi har inte hoppat på den trenden och kommer nog inte att göra det heller, säger Ylva Elofsson, kommunikationschef i Karlskoga, apropå slogans.

Inte heller Örebro kommun arbetar aktivt med någon slogan, de som figurerar på nätet är gamla kvarlevor.

– Vi kommer heller inte att plocka fram någon ny, utan jobbar bredare med att ta fram en plattform för varumärket Örebro, säger Alf Lindblad, evenemangssamordnare i kommunen.

I Ljusnarsberg åker man snålskjuts på bryggeriet på sin välkomstskylt.

– Det är ett marknadsföringsknep att använda samma typsnitt som bryggeriet som är vida känt över världen, säger kommunalråd Ewa-Leena Johansson.

Även Nora har använt sig av sloganliknande formuleringar genom åren. ”Utmärkta Nora” figurerade ett tag med hänvisning till priser som orten fått.

– Men egentligen har vi ingen specifik slogan för Nora, säger kommunchef Jan Norlund.

Mer läsning

Annons