Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slut med kontanter på banken

I oktober slutar Swedbanks kontor i Kumla, Hallsberg, Laxå och Askersund att hantera kontanter. I stället fokuserar banken på rådgivning.

Annons

Swedbank säger sig ha märkt ett skifte i vad deras kunder efterfrågar. Besöken på bankkontoren handlar i allt högre grad om att få råd om sparande, pensioner, försäkringar och lån av olika slag.

– Vi har under en längre tid märkt att våra kunder efterfrågar bättre möjligheter till rådgivning i såväl större som mindre frågor, skriver Tommy Carlstedt, Swedbanks kontorschef i Kumla, i ett pressmeddelande.

Och när kontanthanteringen försvinner är det tänkt att bankpersonalen får mer tid över för att ge råd.

I stället för att komma in på bankkontoren sköter kunderna vardagsekonomiska ärenden via telefon eller internet. Och betalning vid inköp sker i högre utsträckning med kort.

– Endast ett par procent av våra kunder besöker banken för kontantärenden, säger Carlstedt.

Det nu fattade beslutet innebär inga förändringar vad gäller bankens uttagsautomater. De kommer att finnas kvar på respektive ort.

Enligt Tommy Carlstedt förs också samtal med exempelvis pensionärsföreningar och lokala handlare för att hitta lokala alternativ och lösningar för de som trots allt är i behov av att sätta in kontanter.

Mer läsning

Annons