Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tiden har kommitifatt Gillbergs idé

– Det är inte så lyckat att vi i den rika världen kör våra bilar på mat, säger Björn Gillberg.

Annons

I trettio års tid har den kände miljökämpen talat sig varm för att ersätta bensin med träsprit, det vill säga metanol. I stället seglade etanolen upp som alternativbränslet nummer ett i Sverige.

Nu tror han att tiden hunnit i kapp etanolen av flera skäl. Att göra etanol av spannmål när stora delar av världens befolkning svälter är inte försvarbart. Dessutom räcker inte jordbruks-arealerna till när bilisterna blir fler i exempelvis Indien och Kina.

Väntar på klartecken

– Vi måste producera drivmedel utifrån lokala förutsättningar och här i Sverige har vi 23 miljoner hektar skog och bara två miljoner hektar jordbruksmark, kons-taterar han.

I Hagfors gör Björn Gillberg verklighet av den insikten. Han är vd för Värmlandsmetanol, som har långt framskridna planer på att tillverka metanol av skogsråvara. Företaget är dessutom en av intressenterna i förstudien som beskrivs i artikeln här intill.

Skogsrester

I Hagfors har Värmlandsmetanol mark för anläggningen och kommunal detaljplan. Nu inväntas klartecken från Miljödomstolen och därefter är det möjligt att börja bygga anläggningen, som beräknas kosta 3,5 miljarder kronor.

– I trakterna kring Hagfors finns stora mängder rester efter avverkning som skogsbolagen inte intresserar sig för eftersom transporterna till skogsindustrier och fjärvärmeverk kostar för mycket.

Den reserven vill Värmlandsmetanol använda sig av. Gillberg tror också att den ökade konkurrensen om skogsråvaran kan gynna skogsägare.

Ny marknad

– I dag är det många skogsägare som inte gallrar sin skog eftersom det är förenat med stora kostnader. Vi kan ge dem en marknad för gallringsvirke och det gynnar även kvalitén och avkastningen vid slutavverkning.

Anläggningen i Hagfors kommer att kunna producera 375 000 liter metanol per dygn.

Kommer det att finnas avsättning för det på marknaden?

– Det är det minsta problemet. Enligt ett EU-direktiv ska 10 procent av allt fordonsbränsle år 2020, som säljs i unionen vara baserat på biomassa. Så tiden verkar för oss.

Mer läsning

Annons