Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafiken ska rulla långsammare i Kumla

Trafikrytmen ska på sikt bromsas i Kumla. Det blir konsekvensen av projektet ”Rätt fart i staden”.

Annons

Principerna togs vid miljö- och byggnadsnämndens sammanträde i förra veckan. Det praktiska arbetet med att faktiskt sänka hastighetsgränserna dröjer dock.

Inga pengar

– I år har vi inte några pengar till omskyltning och det är det som kostar, säger Bertil Ringqvist, planeringsingenjör på Tekniska kontoret.

Vad hela saken gäller är farten på genomfartsgator och huvudleder, det vill säga Norra och Södra Kungsvägen, Västra och Östra Drottninggatan, Mossbanegatan, Stenevägen och Sörbyvägen.

Många faktorer påverkar

Utredningsarbetet i Kumla har pågått en längre tid med stöd av konceptet ”Rätt fart i staden” som Trafikverket tagit fram.

De faktorer som vägts in är bland annat tillgänglighet, miljö, trygghet, stadens karaktär och trafiksäkerhet.

– Förr sattes farten på gator endast utifrån hur breda de var, nu har man vägt in vad som händer vid sidan av gatan också.

Sammantaget gör detta att miljö- och byggnadsnämnden fattat beslut om en sänkning till 40 kilometer i timmen på de nämnda gatorna.

Tidigast nästa år

Men fartsänkningen sker alltså inte i år. Utan som tidigast nästa år, förutsatt att miljö- och byggnadsnämnden får anslag som räcker till nya skyltar.

Vad gäller farten på övriga gator i Kumla är besluten redan tagna.

– Bostadsområden är inte med i utredningen. Där finns det sedan tidigare beslut på att det är trettio kilometer i timmen som ska gälla, säger Bertil Ringqvist.

I en del områden gäller redan de lägre fartgränserna sedan några år tillbaka, medan det på andra ställen dröjer innan skyltarna kommer upp.

Mer läsning

Annons