Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket: Trasig bom i Kumla ett vanligt tillbud

Olyckan då en timmerstock ramlade av ett godståg och slog sönder en bom vid en järnvägsövergåg i Kumla utreds inte av Trafikverket.

Annons

Trafikverkets egna noteringar visar att det var strax efter klockan 23 den 28 november som en bom vid gång- och cykelövergången vid Hagagatan mitt i Kumla slogs sönder.

Orsaken var att en stock ramlat av en timmertransport och splittrat bommen.

Någon närmare utredning av olyckan kommer inte Trafikverket att göra. Sådana görs först om det inträffat allvarliga personskador eller om värdet på det skadade överskrider 150  000 euro.

Efter att NA skrev om olyckan har flera oroliga läsare hört av sig. Däribland en åkare som ofta kör timmertransporter som omlastas till tåg.

– Det är bara en tidsfråga innan en stock ramlar av och åker in i ett mötande persontåg, tror han och målar upp en olycka med allvarliga personskador.

Hans uppfattning är att lastningen till tåg inte sällan sker slarvigt. Han anser att tågtransporterna borde omgärdas av samma regler som timmertransporter för bil.

– Vi måste förankra timret med två spännband som automatiskt drar till lasten hela tiden. Varför ska last förankras på båtar och bilar, men inte på tåg.

På Transportstyrelsen finns Håkan Nordquist, som handlägger frågor om transportsäkerhet. Han känner igen oron och frågorna om de olika regler som gäller bilar och tåg, men ser inte någon större risk för olyckor på grund av tappade stockar.

– Det man måste veta är vilka krafter som påverkar lasten i olika transportslag, säger han.

Vid tågtransporter vet man att det i stort sett endast handlar om förskjutningar framåt eller bakåt vid kraftiga inbromsningar. Vid biltransporter handlar det även om rörelser uppåt och neråt. Därav skillnaderna i regler enligt Håkan Nordquist.

Han säger att det är svårt att veta hur många timmertransporter som tappar last under färden.

– Efter stormen Gudrun, när det gick mycket transporter, hade vi hel del problem.

Det som hände då var att branschen tog tag i problemet och gemensamt ändrade reglerna. Vagnstandarden ändrades och likaså reglerna för lastning.

– Problemen är i dag bra mycket mindre, och vi ser ingen anledning att göra någon riktad tillsyn mot timmertransporterna, säger Håkan Nordquist.

Det som är viktigt är att timret lastas på rätt sätt på vagnarna. Det handlar bland annat om att stockarna ska vara av samma dimension och längd.

– Green cargo har filmat timmertransporter. Det är tråkiga filmer under tre timmar så händer ingen-ting, säger Håkan Nordquist och konstaterar samtidigt att det var det som var meningen.

Hittills i år är två händelser liknande den i Kumla inrapporterade. Dels tappades en buffert från en vagn och dels stoppades ett tåg efter att en dörr till en godsvagn stod öppen och en pappersbal rört sig någon decimeter utanför vagnen.

Läs mer i tidningen eller köp e-tidningen här nedan

Mer läsning

Annons