Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tusentals har glädje av Väntjänsten

Det började som ett projekt, men 25 år efter starten är Väntjänsten en institution. Årligen har tusentals äldre Kumlabor kontakt genom det frivilliga sociala arbetet.

Annons
Återkommande träffar. Årligen arrangerar Väntjänsten 330 aktivitetstillfällen ofta med musikinslag eller intressanta föredrag. Ett av tillfällena var när Old Boys underhöll på Sannahedsträffen i december.Foto: Jan Wijk

Hur ska man organisera ett frivilligt socialt arbete i en kommun?

Den frågan sysselsatte tre tjänstemän i Kumla kommun i slutet av 1980-talet.

Svaret på frågan kan äldre i kommunen glädjas åt i dag.

– Det är trevligt att kunna slå ihjäl någon timme innan man får gå och lägga sig, säger Björn Eriksson med svart humor där han sitter i Hemgårdens samlingssal och är en av 30-talet besökare på Sannahedsträffen.

Det svänger när Old Boys-kvintetten, en ny orkester med sammanlagt 413 års livserfarenhet i bagaget, spelar evergreens, som var världshit när publiken var ung.

Björn har med sig kompisen Rolf ”Mocca” Moqvist till träffen. De båda är från Örebro. Vid samma bord som Örebroduon sitter Thorhild och Inge Ryhd. De är från Kumla och är ofta sedda gäster på Väntjänstens träffar.

Musiken, samvaron kring borden och kaffestunden är vad som gör att de ganska ofta åker till Kvarngården, Solbacka och Hemgården.

– Att bara sitta hemma och glo på väggarna är ju inget, säger Inge.

De är fyra av de tusentals äldre som årligen ”använder” uppfinningen som har sin upprinnelse i tankearbetet hos dåvarande kulturintendenten Mats Runering, socialchef Rolf Miltell och äldreomsorgschefen Jan Arnoldsson.

– Arnoldsson höll sig väldigt uppdaterad om vad som var på gång inom äldreomsorgen och under 1980-talet var frivilligt arbete aktuellt, berättar Lilian Edström, som i dag arbetar på Väntjänsten.

Det hon tror var lyckokastet för Väntjänsten var att kommunen engagerade sig i det hela genom att anställa personer som stöttar de frivilliga krafterna.

– Det är det som gjort att verksamheten kunnat växa i lagom takt och hållit i både med- och motgångar, säger Lilian Edström.

Hon fick den första halvtidstjänsten 1991 och i dag är man tre personer som delar på två heltidstjänster.

– Det vi framför allt gör är att ordna aktiviteter och att på olika sätt se till att ge äldre inflytande. Det är viktigt att synpunkter och klagomål når politiker och tjänstemän.

Lilian Edström har nu varit med så länge att hon sett engagerade komma och gå.

– De senaste åren har nya pigga pensionärer kommit till som vill vara med och hjälpa till inom Väntjänsten,

Nya engagerade är naturligtvis viktigt. Lika viktigt är att hålla uppsikt över vad de nya äldre vill få ut av Väntjänsten. Det kanske inte behöver se ut likadant som de gångna 25 åren. Hur långt som helst är man dock inte beredd att gå.

– Vi har fått förfrågan om vi kan lägga om tak, men det sa vi nej till, säger Lilian Edström.

Läs mer i papperstidningen eller köp e-tidningen här nedan

Pärm. Telefonnummer och kontakter för Väntjänstens telefonjour finns samlade i en väl använd pärm. I telefonen svarar Väntjänstens frivilliga fem dagar i veckan.Foto: Jan Wijk

Bakgrund

I oktober 1989 startade telefonjouren på försök. Den permanentades 1990.

Mer läsning

Annons