Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utan telefon i tre månader

I snart tre månader har Carina Wessgren varit utan telefon. Otaliga samtal har gått till både Telia och Stadsnät i Kumla, men ingen tycks kunna identifiera problemet.

Annons

- Det känns värdelöst, som att jag blir lurad hela tiden, säger Carina.

Problemen började när Carina flyttade. Hon bytte då leverantör av telefoni, till Telia.

– Jag tänkte att det var smidigast. Men icke sa Nicke.

Från första dagen blev det problem. Carina hade fått information av Telia att det bara var att flytta abonnemanget, men när telefonen på flyttdagen var helt död visade det sig att flytten av abonnemang inte genomförts.

All säger olika

– Den personen jag pratade med då sa att man inte alls kunde göra som den första personen på support hade sagt till mig. Och så har det varit sedan dess, att de säger olika allihop, berättar Carina.

- Jag har pratat med säkert 10-15 olika personer och ibland säger de totala motsatsen till vad den innan har sagt. Det är så tröttsamt.

Carina fick besked om att hon var tvungen att införskaffa en router, men fortfarande fungerade inte telefonen. Hon tog hjälp av bekanta med mer tekniskt kunnande än hon själv, men inte heller de förstod vad felet var. Efter ytterligare några samtal till Telia kom en tekniker till lägenheten.

–Han kollade att vi kopplat rätt och att det såg bra ut. Och han hittade ingenting, så han åkte igen.

Det var i juni och ännu har ingen förklaring eller lösning kommit.

–Jag krävde att få prata med någon chef på Telia och det fick jag göra. Hon sa att hon skulle kolla upp problemet och så fick jag presentkort på 300 kronor som jag köpte två bärbara telefoner för. Och de ligger ouppackade eftersom jag fortfarande inte kan använda dem.

Beroende av mobilen

Sedan flytten har Carina och hennes tre barn varit beroende av Carinas mobil för att kunna ringa. Räkningen börjar bli dyr.

–Jag har blivit lovad ersättning, men jag vet inte om jag litar på dem när de säger det heller. Inget annat de lovat stämmer ju.

För det är inte bara mobilräkningen som är dyrare än väntat. En räkning för hemtelefonen, den som inte fungerar, dök upp i brevlådan för någon vecka sedan.

–Då blev jag förbannad! Hur kan de skicka hem en räkning när jag inte kunnat ringa? undrar Carina som efter några telefonsamtal till Telia fick räkningen borttagen.

Det sista budet från Telia var att de tror att ansvaret ligger på Stadsnät.

–Jag har haft kontakt med Stadsnät flera gånger och de har varit mycket hjälpsamma, men det hjälper ju inte mig eftersom det är inte deras fel att det inte fungerar, säger Carina som från och med första september sagt upp sitt abonnemang hos Telia.

Så att de nya telefonerna får komma upp ur sina kartonger.

I lördagens NA: läs svaren från Telia och Stadsnät.

Mer läsning

Annons