Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägbulor orsakar problem

Arbetsmiljöverket kan kopplas in för att komma till rätta med vägbulorna i Kumla. Enligt bussförarna utgör de ett arbetsmiljöproblem.

Annons

I ett brev till länstrafiken, Kumla kommun och arbetsmiljöverket bjuder skyddsombudet Johan Rutegård på Weidermans buss in till ett möte.

Han hoppas att de berörda parterna gemensamt ska kunna hitta en lösning på de problem vägbulorna orsakar.

– Än så länge har återkopplingen varit dålig. Det kan bero på semestrarna, säger Johan Rutegård.

Felbyggda bulor

Enligt Rutegård har bussförarna påtalat för sin arbetsledning att man upplever vägbulorna som mycket besvärande och det har också framförts till Kumla kommun och länstrafiken. Det är inget nytt problem.

– Det har diskuterats under alla de sex år jag jobbat på Weidermans, säger Johan Rutegård.

Enligt honom och hans kollegor är vägbulorna på exempelvis Mossbanegatan och i Klockarbacken felbyggda och har satt sig. Det gör dem obekväma att åka på inte minst för yrkesförare.

Bussförarna får känningar i rygg och nacke.

– I dag har vi inga akuta problem, men vi vill utreda vad de här dåliga vägbulorna kan ge för problem i förlängningen, säger Rutegård.

Han noterar att det är arbetsgivaren som formellt är ansvarig för sina anställdas arbetsmiljö. Men när det gäller bussförarnas arbetssituation så påverkas den även av hur gatorna är utformade och vilka krav Länstrafiken ställer för sin linjetrafik och busstyper.

Utredning kostar 30 000

På företagshälsovården har Rutegård fått kontakt med en arbetsmiljöingenjör som är villig att utreda om de befintliga vägbulorna kan ge bussförarna arbetsskador.

En sådan utredning skulle kosta omkring 30 000 kronor och skyddsombudets förhoppning är att kostnaderna kan delas mellan kommunen, länstrafiken och bussbolaget.

Rutegård säger att vägbulorna i Kumla kommun inte är ett enskilt problem.

– Samma problem finns i Hallsberg, så där ska vi också kontakta kommunen, men vi började på ”hemmaplan”.

Mer läsning

Annons