Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väljer att flytta sin dotter till annan skola

Flera föräldrar till elever i klass 7-9 på träningssärskolan i Kumlaby skola anser att klassrummet inte är anpassat för eleverna. Efter flera möten har föräldrarna till en elev nu har valt att byta skola.

Annons

När eleverna i 7-9A började högstadiet i träningssärskolan pågick renoveringen av Kumlaby skola. Eleverna, som har olika funktionshinder som till exempel autism och Down syndrom med narkolepsi, fick gå två år i Annexet som är en före detta vårdcentral som ligger vid Kumlaby skola.

– Det gick bra. De hade ett vilorum, de kunde laga mat och de hade ett särskilt klassrum och ett rum för fritids. Vi såg framsteg hos barnen, säger Jessica Klockare, mamma till en av eleverna.

I juni fick föräldrarna komma på studiebesök till Kumlaby skola och se de nya lokalerna.

– Rektorn visade oss klassrummet som skulle vara både fritids och klassrum i samma rum. Vi påpekade olika saker bland annat att det inte var lämpligt att ha klassrum och fritids i samma rum. De sa till oss att vi inte skulle vara oroliga, säger Jessica Klockare.

Vid skolstarten i augusti fick klassen flytta in i sitt nya klassrum.

– Det var ett litet rum på 28 kvadratmeter. Det fanns ingen förvaring. De satte in en stor modul i mitten av klassrummet och det blev ännu trängre.

I klassrummet vistas sex elever och fyra personal.

– Vi märkte på barnen att de var arga och trötta i början. När vi var på möte i september fick vi se. Barnen får göra massor av förflyttningar under dagarna, säger Jessica Klockare.

– Det finns inget vilorum, toalett eller kapprum i anslutning till klassrummet utan de ligger på andra sidan av skolbyggnaden. Vilorummet är ett förråd som ligger i en korridor.

En dag för ett par veckor sedan stod eleverna utan lärare. Några av föräldrarna valde då att ha sina barn hemma.

– Vi fick inte veta om att läraren var sjukskriven. Då valde jag att ha min dotter hemma. Vi är så besvikna på hur de har kunnat låta barnen börja när de visste om att klassrummet inte stod klart. De får inte behandla barnen på det här viset, säger Jessica Klockare, som kommer flytta sin dotter till en annan skola.

Föräldrarna har anmält missförhållandena till Kumla kommun, Skolinspektionen och till Specialpedagogiska skolmyndigheten.

– Jag tycker att jag hela tiden haft en god förståelse för föräldrarna och barnens situation.

- Men det är såklart ett misslyckande för oss när en elev slutar.

Det säger Rolf Östman, verksamhetschef på Kumlas barn- och utbildningsförvaltning.

Flera föräldrar vill inte släppa sina barn till skolan i flera veckors tid, och en förälder bestämmer sig för att inte ha kvar sitt barn på skolan.

Hur kunde det gå så här illa?– Vi har missat i dialogen. Och det är naturligtvis inte bra, säger Rolf Östman.

Kunde ni gjort något annorlunda?– Jag känner nu i efterhand att det var ett misstag att sända brevet i mitten av september, efter min första träff med föräldrarna. Vi borde istället ha träffats dem igen då.

Tycker du att du förstått föräldrarnas situation?– Ja, jag tycker jag haft en god förståelse hela tiden.

Senast den 18 november ska Kumla kommun besvara föräldrarnas anmälan till Skolinspektionen.

Mer läsning

Annons