Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länets fordon i dåligt skick

Örebro läns fordonspark är bland de sämsta i landet. Det visar bilprovningens statistik för 2010.

Annons
Bromskoll. Många av länets fordon får underkänt på bilbesiktningen. På bilden kollas axlar och bromsar på en lastbil i Lindesberg.

Bilprovningens statistik för 2010 visar att länet är fast i bottenregionen när det gäller tunga släp, lastbilar och personbilar. I gott sällskap, som vanligt, med bland andra Värmland, Jönköping och Västernorrlands län.

– Regionen har historiskt sett en av de äldsta fordonsparkerna i Sverige, till skillnad frånstorstäderna som har betydligt lägre medelålder på sina bilar, säger Jonas Thorstensson, platschef på Bilprovnigen i Örebro län.

Det kan vara en förklaring till varför nästan varannan personbil i Örebro län blir underkänd av Bilprovningen.

– Numera ligger länet nästan på snittsiffran när det gäller godkända personbilar som i fjol var 54 procent. I Örebro län var 53 procent godkända, säger Jonas Thorstensson och har också en förklaring till varför bara vart tredje tungt släp och fyra av tio tunga lastbilar blir godkända.

– Det handlar om kultur. Många åkare i länet tar Bilprovningens protokoll som en checklista på vad som är fel och åker sedan till verkstan. Vi har väldigt god statistik på efterkontrollen. I andra län servar och lagar åkarna bilarna och släpen innan besöket hos Bilprovningen.

Jocke Larsson, vd för Sveriges Åkeriföretag ÖST, instämmer.

– Det är samma visa varje år, säger han. Vi försöker informera åkarna om att de ska ägna sig åt löpande underhåll. Det blir billigare än att att köra allt i botten och reparera felen en gång om året.

Det är framförallt en eller flera brister i bromssystemet på tunga lastbilar och släp.

– Det låter värre än vad det egentligen är, säger Jocker Larsson. Givetvis åker inte fordonen runt utan bromsar, men ojämn bromsverkan sliter bland annat på däcken.

– Men att fem procent av de tunga släpen får körförbud är förstås inte bra. Vi hade tidigare en drive där vi försökte få medlemsföretagen till en extra bromskontroll om året, men det blev ingen succé, fortsätter han.

Allt fler företag kräver i sina upphandlingar att åkerierna gör en extra bromstest.

– Det är bra. Ju fler som ställer kraven i upphandlingarna desto bättre blir de tunga fordonens statistik hos Bilprovningen, hävdar Jocke Larsson.

Trots att även nästan hälften av alla personbilar i länet och landet blir underkända är många lång ifrån trafikfarliga – om de framförs i dagsljus.

–  I takt med att det blir allt svårare att byta glödlampor på nya bilmodeller upplever vi att allt fler personbilsägare får underkänt utan krav på efterkontroll. I Örebro län var det 14 procent 2010, säger Jonas Thorstensson. De utökade miljökontrollerna gör också att fler personbilar blir underkända, tillägger han.

Mer läsning

Annons