Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtradarhaufför: "Det går alldeles för fort"

– Den värsta vägen i länet är den som går genom Pålsboda och Hjortkvarn. Den försöker vi undvika så mycket som möjligt, i synnerhet vintertid.Det säger Mats Larsson på transportföretaget ÖGS i Örebro efter onsdagskvällens dödsolycka utanför Askersund.

Annons
Daniel Hallström har jobbat som långtradarchaufför i sex månader men har redan sett alldels för många trafikdårar ute på vägarna. – Jag ser helt sjuka omkörningar nästan varenda dag, säger han.

Mats Larsson jobbade tidigare som långtradarchaufför men är sedan några år tillbaka produktionschef och transportledare på företaget.

På ÖGS, som har 65 långtradare, arbetar 85 fast anställda chaufförer plus omkring 15 inhoppare.

"Det går för fort"Men det är inte bara dåliga vägar som är ett problem för företagets förare eller, för den delen, också vanliga bilister.

– Det går alldeles för fort i trafiken. Det är inte bara privatbilister som kör för fort, det gäller tyvärr för många långtradarchaffisar också, menar Anders Fahlander, långtradarchaufför på samma företag.

– Jag kan tänka mig att åttio procent av alla chaffisar kör för fort. Det är trist.

– Men man ser också alltför många idiotiska billister ute på vägarna. Jag ser många farliga omkörningar varje dag fyller Daniel Hallström i.

Farliga omkörningarÄven han är chaufför på ÖGS sedan sex månader tillbaka.

– Många gasar på rätt ordentligt när det ser att en tvåfilig väg ska bli enfilig lite längre fram. De vill om till varje pris.

– En av våra chaufförer var inblandad i en dödsolycka för ett par år sedan. Sådana upplevelser är tunga att bära fast man är helt oskyldig, fortsätter Mats Larsson.

Miljöfrågor viktigtNär det gäller hastigheten på vägarna får Anders Fahlander medhåll av Mats Larsson.

– Vi satsar mycket på miljöfrågorna när det gäller transporter. På vårt företag är bilarna strypta, de går helt enkelt inte att köra fortare än 86 kilometer i timmen. Skulle man kunna köra fortare skulle det bara gå åt mer bränsle och bli dyrare. Dessutom skulle det bli ännu sämre för miljön.

Svårt att förutseIngen av de tre har varit inblandad i någon svårare olycka. Mats Larsson krockade med ett rådjur för många år sedan men det var inget allvarligt.

– Men visst händer det att man sitter och funderar på olyckor när man kör. Och jag undrar ibland över hur jag skulle reagera om man kom först till en olycka, säger Anders Fahlander.

– Man vet ju liksom inte hur man fungerar riktigt när man ställs för svåra situationer som man inte är van med.

Mamma ringdeMen det är inte bara chaufförerna som ibland funderar på trafiken när de är ute och kör mörka, kalla och hala vinterkvällar. Även deras anhöriga.

– Min mamma ringde mig för en tid sedan när hon hörde på radion att det var en långtradarolycka i Östergötland eftersom hon visste att jag var i närheten, säger Daniel Hallström.

Värst över PålsbodaMen även om vägarna inte är det enda problemet när det gäller trafiksäkerheten, så är de ett problem.

– Vägen till Karlskoga har ju tack och lov blivit bra. Men det finns fortfarande vägar i länet som är dåliga och farliga. Vägen där olyckan skedde är riktigt usel, den är dessutom så hårt trafikerad. Vägen mellan Askersund och Åsbro är också riktigt besvärlig. Men vägen mellan Nora och Hällefors är också svår, visserligen inte så hårt trafikerad men ändå, menar Mats Larsson.

– Fast värst är vägen över Pålsboda när vi tvingas att köra den.

Mer läsning

Annons