Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafiken ändrar om reglerna för resegarantin

Länstrafikens resegaranti förändras.
Från 1 december gäller nya regler.

Annons

Om man blir försenad minst 20 minuter har resenären rätt till ersättning som uppgår till högst 400 kronor, som sätts in på ett plusgiro- eller bankgirokonto.  

– Vi vill inte att resenären ska oroa sig för att bli försenad när de åker med oss i Mälardalen. De ska känna sig lugna och trygga i förvissningen om att vi håller tidtabellen, säger Thony Lundberg, områdeschef på Länstrafiken Örebro, i ett pressmeddelande.

Resegarantin består av två delar:

Kompensation Resenären kompenseras om förseningen blir mer än 20 minuter. Kompensationen motsvarar 50 procent av biljettpriset. Det betalas ut kontant eller i ett värdebevis.

Ersättning Om resenären inte kunnat genomföra sin resa ska ersättning utbetalas – och då handlar det om hela biljettpriset. Om man resenären använder pendlarkort eller länskort beräknas resans värde utifrån 36 resor i månaden.

Även kompensation betalas ut och den motsvarar 50 procent av biljettpriset.

Ersättningsnivån för resa med egen bil eller taxi höjs till 400 kronor.

Mer läsning

Annons