Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarnas kompetenskommer att kartläggas

De senaste tio åren har Örebro län varit bland de sämsta i landet när det gäller betyg. Nu har det startats två stora satsningar i länet för att ändra på det.

Annons
Nu ska det satsas i länet för att höja skolelevernas betyg.

När Skolverket har presenterat statistiken över hur många elever i nian som är behöriga till gymnasiet har Örebro län haft usla siffror de senaste åren.

– Det handlar om djupare värden än bara siffror. Det handlar om barnens rätt att komma in på en utbildning och att lättare få jobb, om självkänsla och om möjligheter i framtiden, säger Marie Holm, programchef för barn och utbildning på Örebro kommun.

Arbete pågårAtt situationen inte är bra vet många och det pågår arbeten i såväl de enskilda kommunerna som gemensamt i länet för att komma till rätta med den. I satsningen Ruc, Regionalt utvecklingscentrum, ingår representanter från länets skolchefsgrupp, facket och universitetet.

– Det vi börjar med att analysera är vad de låga resultaten beror på. Den biten har vi jobbat nästan mest med, säger Pia Rizell på Lärarförbundet.

Genom att sedan bland annat fylla på lärarnas kunskap vill man få eleverna att nå målen bättre och öka kvaliteten i undervisningen.

– Vi ska både ställa frågan varför det ser ut som det ser ut och försöka fördjupa bilden, men också göra olika insatser för att jobba med de här frågorna. Vi ska bygga nätverk och bygga ett forum för att diskutera de här frågorna, säger Andreas Bergh, universitetsadjunkt och samordnare i Ruc.

Peter Morfeldt har just börjat jobba med Regionförbundets satsning ”Kunskapslyft för barn och unga”, som sker på kommunernas uppdrag.

– Ruc och den här satsningen är olika, men de går hand i hand. Vi har ett bra samarbete och samsynen är stor, säger han.

Stötta barnHan har redan tagit fram en idéskiss. Den handlar om att utbilda de politiska nämnderna i uppföljningsarbete, handleda rektorer att bli bättre pedagogiska ledare och kartlägga lärarnas kompetens. Han pratar också om hur viktig stöttningen kring barn som far illa är.

– Jag hoppas att det ska börja ske saker i vår ute i kommunerna, där de får erbjudanden om stöd på samtliga nivåer i skolan. Det är viktigt att det inte blir någon slags papperstiger, utan att det snabbt ger avtryck i klassrummet, säger Peter Morfeldt.

Mer läsning

Annons