Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lastbilsbranschen välkomnar förslag om krav på vinterdäck

 (UPPDATERAD 30/11) Vinterdäck för tunga fordon kan bli lag nästa vinter. Det skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i en debattartikel i Dagens Nyheter. Och branschen välkomnar det förslaget.

Annons
Bilden tagen på E6 utanför Lomma i Skåne vintern 2010.

– Vi vill gå ännu längre och skärpa kravet på mönsterdjupet från fem till minst tio millimeter på driv- och styrdäck, säger Sebastian Cabander, vd på Närke Frakt, lastbilscentralen i länet med 117 åkerier och 300 fordon i sitt led.

– Först då kan det bli konkurrens på lika villkor. I dag kommer i bland utländska bilar och chaufförer till Sverige och konkurrerar utan de krav som ställs på svenska förare när det gäller rätt utbildning och rätt utrustning, fortsätter han.

Vinterdäck redan i dagOmkring 80 procent av de svenska åkarna har redan i dag vinterdäck på sina tunga fordon, skriver infrastrukturministern. För utländska åkare är den siffran närmare 60 procent.

– Det låter mycket, men frågan är vad är det för typ av vinterdäck, säger Jocke Larsson, regionchef på Sveriges Åkeriföretag Öst. Många gånger funkar inte ett sydeuropeiskt vinterdäck i Sverige. Gummit blir alldeles för hårt.

– Men vi välkomnar en lag om vinterdäck av rätt kvalitet och med en gummiblandning som är gjord för det nordiska vinterklimatet. Dessutom bör mönsterdjupet vara minst 10 millimeter på driv- och styrdäcken. 5 millimeter är inte mycket att yvas över när mönsterdjupet på ett nytt däck är runt 20 millimeter, fortsätter han.

Miljöpolicy

Lars Johansson, som är vd för ÖGS-bolaget instämmer. Företaget följer, som transportör åt Schenker-koncernens kvalitetsstandard, trafiksäkerhetskrav och miljöpolicy.

– Vi byter exempelvis däck på våra bilar varje höst. Det innebär ett byte av 280 drivdäck och 140 framaxeldäck per år. Dessutom ser vi till att ha bra däck på alla andra positioner. Det innebär ett mönsterdjup på betydligt mer än lagstadgade 5 millimeter, säger Lars Johansson.

– Dessutom är det viktigt med ett tvärställt mönster på drivdäcken. Det gör att däcken orkar driva genom snön, fortsätter han och berättar att efter en vintersäsong blir det utmärkt fungerande sommardäck.

Frågan är hur framför allt utländska fordon ska kontrolleras?– Först när myndigheterna kan bötfälla utländska chaufförer får vi en konkurrens på lika villkor. Var lika tuffa som Norge vid gränsen och om det inte går att driva in böterna, så stoppa fordonet till dess att böterna är betalda, tycker Sebastian Cabander. Det sker ju i andra länder.

Efterlyser halkutbildningThomas Vuolo från Örebro har varit chaufför i 25 år, men även arbetat med utbildningen av förare.

– Det är bra med en lag om vinterdäck, men ännu viktigare är själva utbildningen. Varför finns det inget krav på obligatorisk halkutbildning för förare av tung trafik? undrar han.

Kanske något för infrastrukturministern att fundera på.

Mer läsning

Annons