Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blivande bilister får öva för farliga situationer

Sedan i somras hyr Nerikes Utbildningar AB flygplatsen för att bedriva så kallade riskutbildningar. Bland annat får blivande körkortsinnehavare en duvning, både med teori och praktik.

Annons
Halkskolade. Körkortseleverna fr vä Shayw Ali, Elin Åsberg samt Frida Wikström fick goda råd av läraren Clas Josefsson.

Riskutbildning 2 är benämningen på det som förr kallades halkkörning, alltså obligatoriska kurser för dem som ska ta körkort.

– Syftet är bland annat att bli duktig på att undvika kritiska situationer, som exempelvis sladd eller när någon person springer ut i vägbanan, förklarar Clas Josefsson på Nerikes Utbildningar AB.

Rullat i gång bra

Flygplatsen med sin nyasfalterade rakbana är perfekt för blivande bilförare och andra att testa olika former av svåra situationer.

– Verksamheten har rullat i gång på ett bra sätt, och hit kommer bilförare från ett brett upptagningsområde.

Mest handlar det om trafikskolornas elever. Någon egentlig reklam ut till privatpersoner har man ännu inte gjort.

– Vi vill inte kasta oss in i allting, utan att först se till att det vi gör ska bli bra, påpekar Clas Josefsson.

När NA besöker träningsområdet så kommer även minibussförare, anställda i Askersunds kommun, för att träna. Redan klara är då ett gäng körkortsaspiranter, bland dem tre tjejer från Kumla. De tycker att övningarna varit både intressanta och lärorika.

– Det var spännande och jag fick en insikt i hur verkligheten är på vägen, menar Shyaw Ali som räknar med att ta körkort inom kort.

Vilket var det svåraste momentet?

– Vattenplaningen. Då kunde man inte göra någonting. Det samma gällde även ren isbana, konstaterar Frida Wikström.

Ja det var mycket som trimmades. Dubbdäcksregler, avståndsbedömning, abs-bromsar, antispinn, medvetenhet om de olika varningssignalerna som finns och så vetskapen om hur lång bromssträcka man har i olika hastigheter.

Stor skilnad på 30 och 50

– Jag visste inte att det var så stor skillnad mellan 30 och 50 kilometers fart, säger en överraskad Shyaw.

Alla tre tycker att de fått sig en riktigt tankeställare. Erfarenheten av dagen på Laxå Flygplats summerar Elin Åsberg så här:

– Jag ska ta det försiktigt och verkligen tänka på hastigheten när jag snart ska köra på egen hand.

Bra testbana. Flygplatsrakan har visat sig passa perfekt för proven i riskutbildningarna för bilförare. Genom att manövrera hjulen på ställningen i olika lägen så kan läraren välja underlag för respektive övning.

Mer läsning

Annons