Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på pengar gör lagen svår att följa

Dålig ekonomi och hårdare krav på den svenska skolan tvingar Laxå kommun att omorganisera. Pengabristen gör det besvärligt för kommunen att leva upp till lagen.
– Vi har ett behov av att vidareutbilda våra lärare, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande.

Annons

Den största anledningen till att kommunen behöver förändra sin skolorganisation är att den nya skollagen ställer högre krav.

– Sveriges elever har halkat efter internationellt sätt. Därför har man skärpt upp kraven på skolan rejält, säger Klas-Göran Vilgren (V), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Den nya läroplanen började att gälla i somras. Höstterminen 2015 ska alla kommuner ha genomfört de förändringar som regeringen kräver.

– Mycket har börjat redan nu. Till exempel ska behöriga lärare skriva omdömen och nästa läsår börjar man få betyg i sexan, förklarar Vilgren.

Likvärdig utbildning

Enligt den nya läroplanen ska alla elever få en så likvärdig utbildning som möjligt. Det innebär att alla lärare måste vara behöriga för det ämne som de undervisar i.

– Många är utbildade enligt den gamla modellen där man har tvåämnes-behörighet, säger Vilgren.

Detta ställer stora krav på landets kommuner att vidareutbilda sin personal. Något man inte har råd med inom det närmaste i Laxå kommun.

– Vi kanske kan frigöra resurser för att vidareutbilda några enstaka i budgeten för 2012, säger Vilgren.

Kartlägger kompetens

Just nu kartlägger kommunen samtliga lärare för att se vilken kompetens som finns i kommunen. Förutom ämnesbehöriga lärare måste även alla skolor ha pedagoger som är speciallärare.

– Det är inte tiden som eleven får som det handlar om utan lärarens kompetens. Läraren måste förstå vad eleven behöver och lägga upp undervisningen utifrån det, förklarar kommunchef Ronny Johansson.

Anpassade salar

Dessutom ska eleverna ha tillgång till speciellt anpassade salar för undervisning i de naturvetenskapliga ämnena redan från årskurs fyra. Sådana salar finns, i dag, enbart på Centralskolan och kommunens ekonomi tillåter inte att fler byggs.

– Vi klarar de kompetenskrav som finns genom att ha eleverna på samma ställe, säger Klas-Göran Vilgren.

Mer läsning

Annons