Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag undersökte hur bra Laxå kommun är på att svara

Laxå kommun vill bli mer tillgänglig för kommuninvånarna. Nu har ett företag undersökt hur duktig kommunen är på att svara på medborgarnas frågor.
– Rosen glädjer vi oss åt. Riset är vårt arbetsinstrument, säger kommunchef Ronny Johansson.

Annons

Laxå kommun har beställt en undersökning för att ta reda på hur duktig kommunen är på att svara på medborgarnas frågor via telefon och e-post.

Tanken är att resultatet på undersökningen ska användas som ett arbetsmaterial för att kommunen ska kunna ge en bättre service och bli mer tillgänglig för kommuninvånarna.

– Det här är vårt redskap för att förbättra oss, säger kommunchef Ronny Johansson.

Ringde och e-postade

Undersökningen är utförd av företaget JSM telefront under november månad. Företaget har ringt till Laxå kommuns växel samt skickat e-post till kommunens officiella e-postadress.

I telefonsamtalen och breven har JSM telefront ställt frågor som är vanligt förekommande bland en kommuns invånare, exempelvis frågor om bygglov, förskoleplats och fritidsverksamheter. JSM telefront har ringt Laxå kommun totalt 48 gånger och skickat lika många e-brev. Därefter har företaget gjort en sammanställning på hur duktig Laxå kommun varit på att svara på JSM:s frågor, hur fort de fått svar på e-post och hur bemötandet varit i telefon.

Obesvarade frågor

Inom vissa verksamheter har Laxå kommun varit duktiga på att svara på frågorna, både på ett utförligt vis, visat intresse samt svarat snabbt. Inom andra verksamheter syns stora brister. På vissa frågor har JSM inte fått något svar alls.

– Varför har de inte fått svar över huvud taget? Det är inte okej, säger Ronny Johansson.

Nu ska undersökningen användas som underlag till en handlingsplan för Laxå kommuns informations policy, berättar Ronny Johansson.

Liknande undersökningar har tidigare gjorts i bland annat Örebro, Karlskoga och Kumla.

Mer läsning

Annons