Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallsberg blev lättläst-mästare

I tisdags avgjordes årets Lättläst-tävling, där lag från Sydnärkes dagliga verksamhet deltar. Efter en jämn och spännande frågesport stod till slut Hallsberg som segrare.

Annons
Poäng. Maria Levicsek från Studieförbundet Vuxenskolan delar ut poäng till Hallsbergs lag.

Laxå. Publiken i det fullsatta Bergfästet i Laxå är taggad. Hejaramsorna för de deltagande dagliga verksamheterna från Kumla, Hallsberg, Askersund och Laxå avlöser varandra. På scenen sitter tre lagmedlemmar för varje ort.

– Vad kallas alla hjärtans dag med ett annat namn, frågar Ulla-Britt Gunnarsson som är dagens konferencier.

Efter lite funderande svarar alla rätt: Valentin.

Grundomgången innehöll 15 frågor, de allra flesta handlade om de lättlästa böcker som lagen övat på. Mikael Loiske stod för musikfrågorna, och underhöll även med gitarr och sång.

– Vilket år vann Abba Eurovision Song Contest med Waterloo? frågar Mikael.

Även denna kan alla: 1974.

Det är en jämn och spännande match, och för att kora en vinnare måste flera utslagsfrågor tas till. Efter sista frågan, om vem som har gjort Catch the moon (Stefan Andersson), står det klart att Hallsberg är vinnare. Både laget och publiken jublar.

– Det känns underbart, det var två år sedan vi vann sist och vi har tränat mycket. Nu ska vi fira med fika, säger Carina Axelsson.

Publiken var duktiga på att heja på sina lag.
Mikael Loiske stod för musikfrågorna och uppträdde med sång och gitarr.
Askersundslaget samarbetar och diskuterar.
Kumlalaget är laddade.
Mikael Loiske ställer en musikfråga. Närmast kameran sitter Kumlalaget.
Laxålaget klurar på frågorna.
Vinnarlaget Hallsberg pustar ut efter sin vinst.

Mer läsning

Annons