Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inomhusflyg i Esabhallen

Modellflygklubben övade start och landning i Esab hallen i lördags. De fick flyga med mindre el-flyg maskiner och förstås inte köra för fort.

Annons
Fikapausen mellan flygningarna är en social grej för modellflygarna.

Erland Nelson låter sitt 160 gram lätta modellplan av märket Pitts special göra konster i Esab hallen. Modellflygaren Sven-Erik Håkansson i Laxå flygklubb berättar att modellsektionen med i dag ett 15-tal medlemmar funnits sedan 2006 och att det under senare tid har börjat flera ungdomar i klubben. Under den ljusare årstiden håller han till på Laxå flygfält men på vintern är det bättre att vara inomhus.

Vad är tjusningen med modellflyg?– Det är spänningen, upp går det alltid, men att komma ner hel så man inte slår sönder i backen är svårt. Då får man åka hem och reparera planet.

Vad är svårast?

– Att landa och det handlar om hastighet, avstånd och höjd. Att landa kräver mycket träning och erfarenhet.

Vad kostar ett modellflyg?

– Ett Rtf, ready to fly, en hel sats kostar cirka 2 000 kronor med flygmaskin, sändare och mottagare.

Hur många maskiner har du?

– Tolv. Jag har byggt två egna maskiner av depron, ett cellplastliknande material.

Vilken är din favorit?

– Wilga 2 000. Den är lättflugen och har pontoner så det går att köra på både vatten och snö.

John-Olof Johansson och Erland Nelson reparerar vingen på oldtimern Bleirot.

Mer läsning

Annons