Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för omlastning

Nu rullar lastbilarna in och tågen ut från Laxåterminalen.

Annons
Peter Tvelin, från Qbera, mäter hur många kubikmeter rundvirke som lastbilarna kommer med.

Premiärlasten lämnade Laxå i torsdags och lass nummer två avgår på måndag. Efter flera års diskussion och förberedelser är omlastningsterminalen för timmer och makadam äntligen i drift.

Under fredagsmorgonen körde lastbilarna med rundvirke i en strid ström på Vattugatan in till den nya Laxåterminalen. Där väntade ett 350 meter långt tåg på att ta timret till Gävle. Totalt lastas 1 000 kubikmeter fub – fasta verkliga volymen av stock utan bark – på tåget, vilket motsvarar lasten från 25 lastbilar.

Spar på miljön

– Detta spar mycket miljö i förhållande till om man i stället skulle åka med lastbil, säger Kenth Gustavsson från T-schackt, ansvarig för Laxåterminalen.

Varje ny lastbil som rullade in på terminalområdet fick sin last mätt av Peter Tvelin från det opartiska företaget Qbera – förening som ägs gemensamt av säljarna och köparna av skogsråvaror – för att kontrollera mängden timmer som lastades på tåget.

Peter Tvelin var mycket nöjd med den nya Laxåterminalen:

– Här är välordnat och fint. Och åkarna tycker om att det är hårda välgjorda planer.

Under fredagen lastades rundvirket direkt på tåget. Men det finns även plats för att lagra timmer längs med järnvägsspåret.

Närområdet

Till en början är det timmer från närområdet som passerar Laxåterminalen. Men ambitionen är att även makadam till reparation och bygge av ny järnväg ska börja att lastas här, berättar Kenth Gustavsson, T-schackt.

Laxåterminalen är en av många omlastningsplatser i Sverige. Trots att terminalen får betalt för allt gods som passerar konkurrerar inte terminalerna med varandra, hävdar Gustavsson.

– Vi samarbetar för att få så korta lastbilssträckor som möjligt. Om vi kompletterar i stället för att konkurrera håller vi nere miljöförstöringen, konstaterar han.

Ett tåg kan transportera lika mycket timmer som 25 lastbilar.

Laxåterminalen

Laxåterminalen ligger på Vattugatan parallellt med järnvägsspåret och stationsområdet.

Omlastningsterminalen är cirka 50 000 kvadratmeter stor.

Järnvägsrälsen är 700 meter lång med ett sidospår på 150 meter.

Marken ägs av Laxå kommun men terminalen drivs inte av kommunen.

Laxå har skrivit ett arrendekontrakt och ett anslutningsavtal med Trafikverket och ett driftavtal med T-schakt AB.

Terminalbygget har bekostats av T-schakt AB och Trafikverket.

Laxå kommun får en viss procent av vinsten, som kommer användas till det ökade vägunderhållet.

Mer läsning

Annons